Microsoft en Yahoo sluiten samenwerkingsdeal

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Geen overname, zoals Microsoft al meermaals probeerde, wel een samenwerking op vlak van zoektechnologie en Microsoft. Belangrijkste doel: het Google tenminste wat moeilijker maken op de zoekmarkt.

Geen overname, zoals Microsoft al meermaals probeerde, wel een samenwerking op vlak van zoektechnologie en Microsoft. Belangrijkste doel: het Google tenminste wat moeilijker maken op de zoekmarkt.

De tienjarige samenwerking komt enerzijds neer op een soort ‘outsourcing’ van de zoektechnologie van Yahoo naar Microsoft. Die laatste krijgt dus enerzijds een licentie op de zoektechnologie die Yahoo in huis heeft en krijgt anderzijds de verzekering dat het zoekalgoritme van de eigen zoekmachine Bing gebruikt zal worden op de websites van Yahoo. De zoekadvertenties zullen voornamelijk verkocht worden door Yahoo.

Het gaat Microsoft en Yahoo vooral om omvang en marktaandeel ten opzichte van het allesoverheersende Google. Google krijgt marktaandelen toegedicht tussen de 65 en 75 procent. Bing haalt 5 à 8 procent, Yahoo 15 à 20 procent. Samen zouden ze een krachtiger alternatief kunnen zijn voor Google tegenover online adverteerders, om zo een groter deel van de zoekadvertentiekoek te kunnen meegraaien.

De inkomsten uit de samenwerking zullen gedeeld worden volgens duidelijke afspraken. Yahoo denkt niet alleen veel winst te zullen maken met de deal, maar ook veel kosten te besparen door zijn zoekafdeling als het ware uit te besteden. Overigens wordt nog benadrukt dat alle andere online producten (e-mail, instant messaging, …) van beide bedrijven onderling zullen blijven concurreren.

Beide bedrijven verwachten zich overigens nog aan stevige tegenwind van Google. Zeker gezien het feit dat de samenwerking nog de goedkeuring zal moeten krijgen van de mededingingsautoriteiten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content