Microsoft gaat Hotmail opkuisen

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Microsoft vernieuwt zijn Hotmail-maildienst en introduceert een reeks features die het gemakkelijker maken om de inbox spamvrij te houden.

Microsoft vernieuwt zijn Hotmail-maildienst en introduceert een reeks features die het gemakkelijker maken om de inbox spamvrij te houden.

Op een event in de VS gaf Windows Live vp Chris Jones toe dat het merk Hotmail wat van zijn pluimen had verloren de voorbije jaren, onder meer omdat de maildienst een magneet leek voor spam, te weinig opslagruimte bood, traag was en niet vlot werkte op mobiele toestellen.

Toch blijft Hotmail tot op vandaag ‘s werelds grootste maildienst, met ongeveer 323 miljoen gebruikers (3,26 miljoen in België, goed voor 83 procent van de webmailgebruikers). Ter vergelijking: Gmail laat slechts 260 miljoen gebruikers optekenen, Yahoo 310 miljoen.

De problemen van vandaag zijn evenwel niet die van gisteren, klonk het aan de Westkust. “Anno 2011 worden mailboxen niet alleen overspoeld door spam, maar ook door een nooit aflatende stroom nieuwsbrieven en andere onpersoonlijke boodschappen (de zogeheten graymail: nieuwsbrieven waar gebruikers zich wel op inschreven, maar die ze intussen vergeten zijn). Als je de controle wil behouden over je inbox, heb je met andere woorden nieuwe tools nodig.”

In totaal werden er – naast een officiële Hotmail-app voor Android-toestellen – vijf nieuwe functies voorgesteld die de e-mailervaring van Hotmail-gebruikers sterk moeten verbeteren. De nieuwe features worden in de komende weken wereldwijd uitgerold.

Belangrijkste nieuwigheid is het systeem waarmee nieuwsbrieven gefilterd en gecategoriseerd kunnen worden (‘smart newsletter filter’). Komt er een mailtje binnen in een welbepaalde categorie, dan wordt dat meteen naar de prullenbak verwezen, en kan Hotmail de ontvanger zelfs uitschrijven, als dat nodig zou zijn.

Een andere nieuwe feature is de ‘geautomatiseerde schoonmaak’. Daarmee kunnen Hotmail-gebruikers bepaalde mails, oude nieuwsbrieven of aanbiedingen die al verlopen zijn, automatisch verwijderen. Voor gewone mails komt de mogelijkheid er om enkel de laatste boodschap van een bepaald contact bij te houden.

Opvallend en hoopgevend, is dat de nieuwe Hotmail-inbox een gemoderniseerd ‘vlaggensysteem’ meekrijgt. Mails die gemarkeerd worden met een vlaggetje, blijven nu sowieso bovenaan de lijst staan, zodat de internauten nooit meer een belangrijke boodschap uit het oog verliezen.

Ook ‘onmiddellijke acties’ is nieuw. Die duiken op wanneer iemand met de cursor over een boodschap gaat. Op die manier kan een boodschap met één enkele muisklik verwijderd, gemarkeerd of ‘gesweept’ worden.

Tenslotte zouden Hotmail-gebruikers voortaan een ‘virtueel onbeperkte’ opslagruimte ter beschikking krijgen, en zou het platform tien keer sneller gaan werken dan enkele jaren geleden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content