Microsoft gelooft in ‘Software as a Service’

Microsoft neemt de concurrentie van SaaS (Software as a Service) serieus en brengt meer van zijn applicaties uit als online-dienst. Het bedrijf voorziet eerst zijn samenwerkingssoftware SharePoint van nieuwe online-mogelijkheden.

Microsoft neemt de concurrentie van SaaS (Software as a Service) serieus en brengt meer van zijn applicaties uit als online-dienst. Het bedrijf voorziet eerst zijn samenwerkingssoftware SharePoint van nieuwe online-mogelijkheden.

Microsoft zegt nu echt te beginnen aan de SaaS-revolutie (software as a service). Op de SharePoint-conferentie, die deze week plaatsvindt in Seattle, onthult het bedrijf vergaande plannen. Die omvatten het omvormen van Microsofts bedrijfsapplicaties tot webservices, het uitbrengen van online uitvoeringen van zijn desktopapplicaties en het sterk uitbreiden van zijn datacenters waar deze online diensten draaien.

Eerst brengt Microsoft nu een online uitvoering van mailserver Exchange, die dan bij een ict-dienstverlener of de softwareproducent zelf draait. Daarnaast rust het bedrijf SharePoint Server, zijn software voor teamwerk (collaboration), uit met nieuwe mogelijkheden voor online-gebruik.

Salesforce.com en GoogleDe softwarefabrikant reageert hiermee op toegenomen concurrentie van onder meer Salesforce.com en Google. Die zoekmachine biedt al kantoorapplicaties als online-dienst en heeft dat vorige week uitgebreid met een SharePoint-tegenhanger. Microsoft levert van oudsher zogeheten lokale applicaties, die dus geïnstalleerd worden en draaien op pc’s.De Windows-producent heeft al enkele toenaderingen gedaan naar het SaaS-model. Zo is applicatiepakket Office al voorzien van online-mogelijkheden, maar dat is door analisten ontvangen als een halfwas-SaaS. Voor online-delen en bewerken van documenten is nog altijd een lokale Office-installatie nodig. Microsoft is namelijk voorstander van een combinatiemodel: software omkleedt met services.

In samenwerking met Computable

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content