Microsoft: ‘Google doet aan lock-in’

De praktijken die Google hanteert op de online zoek- en advertentiemarkt zijn te bestempelen als ‘lock-in’, oneerlijke concurrentie zeg maar. Dat stelt Microsoft-topman Dave Heiner in een blogposting.

De praktijken die Google hanteert op de online zoek- en advertentiemarkt zijn te bestempelen als ‘lock-in’, oneerlijke concurrentie zeg maar. Dat stelt Microsoft-topman Dave Heiner in een blogposting.

Heiner is Vice President and Deputy General Counsel bij Microsoft. Zijn [blogposting] doet een argumentatie uit de doeken waarom Microsoft de handelspraktijken van Google heeft aangeklaagd bij de Europese Commissie.

Heiner stelt ten eerste dat de reactie van Google op de onderzoeken die in Amerika en Europa naar het bedrijf gevoerd worden niet helemaal correct is. Het bedrijf wees onmiddellijk naar Microsoft: de klachten zijn van “een van de laatst overblijvende concurrenten op de zoekmarkt (sic)” afkomstig en dus niet serieus te nemen. Heiner: “Het is net gebruikelijk dat klachten in concurrentiezaken van concurrenten komen. Geloof me, ik kan het weten: ik ben chief competition counsel bij Microsoft sinds 1994, dus ik heb heel wat klachten van concurrenten gezien. Novell, toen Google-ceo Eric Schmidt er aan het hoofd stond, twijfelde nooit om bij regulatoren te klagen over Microsoft. Google heeft zich de laatste jaren op dat vlak ook niet onbetuigd gelaten trouwens.”

Ten tweede schetst Heiner het beeld dat de groeiende onvrede over Google nu geleid heeft tot gesprekken met antitrustautoriteiten. “Sommige klachten behelzen gewoon agressieve businessstandpunten die Google inneemt. Sommige gaan over de geheime sfeer waarin Google op sommige domeinen werkt. Sommige lijken serieuze antitrustvragen op te roepen.” Sommige bedrijven kwam daarover bij Microsoft aankloppen en het bedrijf heeft hen doorverwezen naar de antitrustautoriteiten. “Klagen tegen Microsoft zal niet veel uithalen”, aldus nog Heiner. Daarop volgt een korte uiteenzetting die stelt dat het niet goed is dat één bedrijf de zoek- en advertentiemarkt op het internet domineert.

Heiner besluit: “Microsoft zal natuurlijk de eerste zijn om te zeggen dat leidende bedrijven niet moeten gestraft worden voor hun succes. Noch zouden bedrijven gestraft moeten worden, gewoon om dat een bepaalde handelspraktijk een rivaal zou schaden – ook dat is een van de verdiensten van concurrentie. Dat is een standpunt dat Microsoft lang heeft aangehangen en we blijven daarbij. Onze bezorgdheid is enkel gerelateerd aan de praktijken van Google, die de neiging hebben zakenpartners en content ‘in te sluiten’ (zoals Google Books) en concurrenten uit te sluiten. Op die manier wordt concurrentie ook in de bredere zin van het woord ondermijnd. Uiteindelijk moeten de concurrentieautoriteiten beslissen of Googles praktijken al dan niet beschouwd moeten worden als illegaal.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content