Microsoft in Olympisch avontuur met NBC

Op zijn elfde keynote speech op de Consumer Electronics Show in Las Vegas kondigde Bill Gates een partnership aan met NBC Universal voor het live streamen van meer dan 3.000 uur verslaggeving van de Olympische Spelen in Beijing deze zomer.

Op zijn elfde keynote speech op de Consumer Electronics Show in Las Vegas kondigde Bill Gates een partnership aan met NBC Universal voor het live streamen van meer dan 3.000 uur verslaggeving van de Olympische Spelen in Beijing deze zomer.

Via NBCOlympics.com op MSN zal iedereen gratis en on-demand zijn favoriete sport kunnen volgen met behulp van Silverlight, Microsoft’s technologie voor kwalitatief hoogstaande video op het Web. Voor Gates is dit een onderdeel van wat hij “the second digital decade” noemt, een tijdperk waarin de klemtoon vooral op connectiviteit, hoge definitie beelden, en een sterk verbeterde gebruikerservaring zal liggen. Dat laatste kan volgens hem via aanraakschermen, spraaktechnologie, lichaamsbewegingen en visuele herkenning.

Het was meteen de laatste keynote van Bill Gates want in juli verlaat hij Microsoft om zich volledig aan zijn filantropisch werk met de Bill & Melinda Gates Foundation te wijden. Toch laat hij Microsoft nog niet helemaal los, want hij wil, vanuit de stichting, op speciale projecten blijven werken zoals het ontwikkelen van software die vooral de gezondheidszorg en het onderwijs ten goede zal komen. En zelfs in zijn laatste optreden kon hij het niet laten een aantal technologische snufjes te tonen waar Microsoft aan werkt – en die al dan niet in de komende jaren ook in producten zullen gegoten worden, voornamelijk dan rond aanraakschermen in tafelmodel en spraakbesturing. Voor dat laatste heeft Microsoft overigens een akkoord met Ford om volgend jaar een aantal modellen van zijn wagens met Microsoft-technologie uit te rusten.

Gates maakte van de gelegenheid nog gebruik om mee te delen dat Windows Vista één jaar na zijn lancering al meer dan honderd miljoen gebruikers kent, en dat ondanks de concurrentie van Sony en Nintendo de Xbox tijdens de Kerstperiode toch meer dan 17 miljoen keer over de toonbank ging, meer dan het bedrijf zelf verwacht had.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content