Microsoft lanceert nieuwe ‘Online Services’

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Onder de noemer ‘Business Productivity Online Services’ (BPOS) lanceert Microsoft een nieuwe bundel online diensten voor zowel kleine ondernemingen als grote bedrijven. Speerpunten zijn door Microsoft gehoste applicaties als Exchange Online en Sharepoint Online.

Onder de noemer ‘Business Productivity Online Services’ (BPOS) lanceert Microsoft een nieuwe bundel online diensten voor zowel kleine ondernemingen als grote bedrijven. Speerpunten zijn door Microsoft gehoste applicaties als Exchange Online en Sharepoint Online.

Online diensten? Klinkt als ‘Software as a Service’ (SaaS) , maar Microsoft weigert halsstarrig om die term te gebruiken. Het bedrijf heeft het liever over ‘Software + Services’. “En dat is heus niet alleen marketing”, zegt Carmen Du Bois, die bij Microsoft België verantwoordelijk is voor het BPOS-aanbod. Microsoft wil de kaart van interoperabiliteit uitspelen, door bedrijven de keuze te geven om software lokaal te draaien, dan wel ‘in the cloud’. “Voor de eindgebruiker mag dat geen verschil in gebruikerservaring opleveren”, beweert Carmen Du Bois.

Het ‘Online’ merk is voor de bedrijvenmarkt zowat het equivalent van het ‘Live’ merk waarmee Microsoft de consumenten bedient. Belangrijk in het verhaal is dat al deze diensten gehost worden door Microsoft. “Na Google investeert Microsoft momenteel het meest in datacenters”, weet Carmen Du Bois: “Momenteel hebben we voor Europa uitgebreide datacenters in Nederland en Ierland.”

Een en ander heeft wel verregaande gevolgen voor het bestaande partnersysteem bij Microsoft. Zij mogen het BPOS-aanbod verkopen en er services en support voor bieden. In het geval van Hostbasket bijvoorbeeld lijkt dat ergens wel vreemd, net omdat Hostbasket al een hele poos een eigen SaaS-aanbod in de portfolio heeft. Toch ziet Bert Van Pottelberghe van Hostbasket hierin geen probleem, maar eerder een kans om via segmentering het bestaande klantenbestand verder uit te breiden. Volgens Microsoft kan een inventieve partner ook behoorlijk goed geld halen uit BPOS. “Door bijkomende services rond het aanbod uit te werken – gaande van colsutancy, integratie, migratie tot Sharepoint customization, kan een partner nieuwe inkomstenstromen genereren”, zegt Carmen Du Bois.

Momenteel staan er zo’n 50 partners klaar om het BPOS-aanbod aan de man te brengen, waaronder zowel system integratoren, resellers, ISV’s en hosters. Bekende namen zijn onder meer Cegeka, Xylos, Ordina, Amplexor, Econocom en Simac. Op termijn wil Microsoft ook een Online-versie van Dynamics CRM en de Unified Communications portfolio in de bundel stoppen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content