Microsoft richt het vizier op retail

Onder de naam Smarter Retailing Initiative (SRI) heeft Microsoft een initiatief gelanceerd om software in de retailmarkt, waaronder ondersteuning voor radiochips, te ontwikkelen.

Het Duitse Metro is de eerste gebruiker.Microsoft richt zich met SRI op drie gebieden: Smarter Shopping (het inzetten van technologie op de winkelvloer, zoals systemen voor instore-informatie), Smarter Selling (CRM-achtige oplossingen) en Smarter Operations (technologie om de logistiek te verbeteren).In totaal heeft Microsoft twintig partners aan zich weten te binden voor het Smarter Retailing Initiative, waaronder Accenture, Cap Gemini Ernst Young, Dell, Wipro, Hewlett-Packard, Intel en Infosys. Er is een sterke focus op standaarden, aldus de betrokken partijen, die hiervoor samenwerking hebben gezocht met de Association for Retail Technology Standards (Arts). Zo wordt er gebruikgemaakt van XML en webservices en zijn ook retailstandaarden als IX Retail, Opos, RFID (radio frequency identification) en Uccnet omarmd.Microsoft’s Smarter Retailing Initiative komt voort uit ons besef dat er volop mogelijkheden zijn voor innovatie in de retailindustrie, maar dat deze innovaties in randgebieden te bewerkstelligen zijn, zegt Brian Scott, general manager voor Retail Hospitality Industry Solutions Group bij Microsoft. Het gaat om de gebieden waar sprake is van interactie tussen retailers en consumenten en waar retailers bezig zijn met het ‘managen’ van hun supply chains.Partijen die gebruik zullen maken van de oplossingen van Microsoft zijn onder meer 7-Eleven, Circuit City Stores, Wholesale Corporation en Rite Aid Corporation. Samen met de Duitse retailgigant Metro zal Microsoft zich richten op de ‘shop van de toekomst’. Het levert onder meer applicaties voor zowel het opsporen van fraude als het verzorgen van een goede bezetting in de winkel, afgestemd op de drukte.Metro heeft ook grote plannen met RFID, zo maakte het maandag bekend. Samen met onder meer IBM, Intel en SAP wil de onderneming vanaf november 250 winkels en tien distributiecentra voorzien van RFID-technologie. Deze technologie bestaat uit een chip die toegevoegd wordt aan een product, met als doel dit product gedurende het gehele logistieke proces te kunnen volgen. RFID wordt ook wel gezien als de opvolger van de streepjescode.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content