Microsoft zet gewicht achter Sender ID

13/08/04 om 00:00 - Bijgewerkt op 12/08/04 om 23:59

Bron: Datanews

Bedrijven die hun commerciële berichten naar gebruikers van de Microsoft maildienst MSN of Hotmail willen sturen moeten hun mailservers authenticeren middels het Sender ID-protocol. De softwaregigant wil zo spam indammen.

Sender ID is een protocol waarmee commerciële bulkberichten vergezeld worden van een lijst met IP-adressen van de mailservers, die geautoriseerd zijn om berichten vanaf dat domein te versturen. Het is een techniek die het veel voorkomende "spoofing", waarbij bulkberichten van spammers een gefingeerd afzendadres meekrijgen, in te dammen. Microsoft heeft daar ook zelf veel last van. Regelmatig worden er nepberichten uitgestuurd die in het afzendadres afkomstig lijken van de softwaregigant, maar in feite nep zijn. Vandaag is er een vergadering van de Email Service Provider Coalition, een samenwerkingsverband van Amerikaanse bestrijders van spam, waaronder Microsoft, grote Amerikaanse isp's en leveranciers van anti-spamsoftware waaronder Ironport en Frontbridge Technologies. Ook Amerikaanse marketeers die deelnemen aan het Bonded Sender Program van Ironport zullen Sender ID in moeten voeren. Deze bedrijven krijgen tegen betaling ongehinderd toegang tot klanten wiens netwerken gefilterd worden met Ironport-software, mits zij zich aan een strikte verzameling van regels houden. Het ondersteunen van Sender ID is daarin een nieuwe eis.

Onze partners