Minder dan zestig procent van de ouderen actief op internet

© Getty Images/iStockphoto

Minder dan zestig procent van de 65- tot 85-jarigen maakte de afgelopen drie maanden gebruik van het internet. Bij de 85-plussers ligt dat aantal nog lager. Dat meldt de Vlaamse Ouderenraad op basis van cijfers uit de Vlaamse Armoedemonitor 2017, naar aanleiding van de Digitale Week. Volgens de raad lopen veel ouderen zo het risico om buitengesloten te worden in onze digitale samenleving.

“Enerzijds zien we ouderen die de digitale samenleving hebben omarmd: via WhatsApp regelen ze de opvang van kleinkinderen, ze bankieren online en zitten op Facebook. Anderzijds zien we een grote groep ouderen voor wie dat allemaal niet hoeft”, aldus directeur Nils Vandenweghe van de Vlaamse Ouderenraad.

Armoede

De hoge kostprijs en de psychologische drempel spelen op dat vlak een grote rol, zegt hij. “Vergeet niet dat 1 oudere op de 6 met risico op armoede leeft. Om de zoveel tijd een nieuwe smartphone of computer kopen, zit er dan niet in. Bovendien weten veel ouderen met een beperkt inkomen niet dat ze in aanmerking komen voor het sociaal telefoontarief, terwijl dat ook de kosten voor het internetabonnement verlaagt.” Dat heel wat gemeenten gratis computers en internet ter beschikking stellen is maar een halve oplossing, want het is voor ouderen niet altijd evident om zich ver te verplaatsen.

Onzekerheid

Daarnaast voelen veel ouderen zich onzeker of hebben ze schrik iets verkeerd te doen op het internet, onder andere als gevolg van alle berichtgeving over virussen, hacking en internetfraude. “Die risico’s zijn moeilijk in te schatten als je er weinig vertrouwd mee bent en niet de vaardigheden hebt om ermee om te gaan”, vervolgt Vandenweghe.

De organisatie is blij met de extra aandacht voor ouderen tijdens de Digitale Week. Ze pleit voor een aanpak op maat, maar benadrukt tegelijk dat organisaties en overheden moeten blijven inzetten op de combinatie van digitale communicatie, een loket in de buurt, papieren informatie en telefonie.

Partner Content