Minder vraag naar outsourcing naar India

Bedrijven kiezen er niet meer zo snel voor om diensten uit te besteden naar India. De grote Indiase dienstverleners merken dat de winstmarges kleiner worden.

Bedrijven kiezen er niet meer zo snel voor om diensten uit te besteden naar India. De grote Indiase dienstverleners merken dat de winstmarges kleiner worden.

De vraag naar de uitbesteding van ict naar India neemt af. Dat merken de Indiase ict-dienstverleners. Twee grote spelers, Tata Consulting Services en Satyam Computer Services, presenteerden begin deze week financiële resultaten waaruit blijkt dat de vraag naar ict-diensten in India minder groot is dan verwacht.

“De verwachte omzet werd niet gehaald en de winst was lager dan verwacht. Maar we verwachten nog altijd te groeien in het volgende financiële jaar”, aldus N. Chandrasekar, chief operating officer van Tata Consulting Service. Ook de financiële resultaten van Satyam waren minder goed dan verwacht. “We proberen, door met onze klanten te spreken, te bepalen wat de behoeften zijn. Waarschijnlijk zorgt de kredietcrisis ervoor dat ict-budgetten dalen. Aan de andere kant zorgt het ook voor kansen voor ons”, aldus bestuursvoorzitter B. Ramalinga Raju van de Indiase dienstverlener Satyam.

Ook de Indiase dienstverleners Wipro en Infosys verwachten dat de omzet de komende twee kwartalen tegen zal vallen. Dat heeft onder andere te maken met de Amerikaanse kredietcrisis waardoor de winstmarges in India onder druk staan. De personeelskosten worden steeds duurder, terwijl de inkomsten, door de dalende dollar, steeds lager worden.

Wipro probeert de dalende winst tegen te gaan door jong personeel aan te trekken. Het bedrijf denkt dat het goedkoper is studenten aan te trekken en deze op te leiden tot personeel dan het salaris voor ervaren personeel. In 2006/2007 kwam 56 procent van het nieuwe personeel van Wipro net van school. In 2007/2008 is dit percentage opgelopen tot 93 procent.

In samenwerking met Computable

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content