Minstens 1 webwinkel per dag opgestart in België

09/09/13 om 16:21 - Bijgewerkt om 16:21

Bron: Datanews

Volgens zelfstandigenorganisatie NSZ wordt er minstens 1 webshop per dag geopend in ons land, goed voor al 418 nieuwe onlinewinkels in 2013. Sectorvereniging Safeshops.be kan de cijfers niet bevestigen.

Minstens 1 webwinkel per dag opgestart in België

Terwijl de kleinhandel rake klappen krijgt, is de handel via het internet "booming business". Het aantal webshops in ons land neemt alsmaar toe en ook de klant kiest steeds vaker voor een aankoop via het net. Dat blijkt uit cijfers van zelfstandigenorganisatie NSZ en wordt bevestigd door sectorvereniging Safeshops.be.

Al 418 nieuwe webshops in 2013 Volgens het NSZ wordt er in ons land elke dag één webwinkel geopend, goed voor 418 opgestarte webshops in de eerste acht maanden van dit jaar. Vijf jaar geleden waren dat er amper 194. Volgens de zelfstandigenorganisatie gaat het hier om "pure spelers", die dus enkel een internetactiviteit hebben. Het NSZ telt momenteel 1.907 van die zuivere webwinkels in ons land.

Cijfers niet bevestigd De cijfers kunnen niet bevestigd worden door Safeshops.be, de sectorvereniging die een aantal grote spelers uit het veld vertegenwoordigt. Voorzitter Marc Périn wijst erop dat het niet altijd evident is om louter boekhoudkundig te zien of een webshop een zogenaamde pure speler is: hij kan georganiseerd worden onder een andere vennootschap maar toch in aanvulling van een gewone handelsactiviteit. "Daar komt nog bij dat er niet alleen webshops zijn die zich richten naar de consument, maar ook naar andere bedrijven (B2B)."

Maar Safeshops.be bevestigt wel de groeiende tendens. "Per maand worden er tussen de 100 à 110 webshops gecreëerd, berekende het online betalingsplatform Ogone eerder. De e-handel groeit met een gemiddelde van meer dan 30 procent".

Volwaardig verkoopkanaal Er zijn verschillende verklaringen voor het succes van de onlinehandel. "Het internet wordt steeds meer gezien als een volwaardig verkoopkanaal. Bovendien zijn de startinvesteringen miniem in vergelijking met het opstarten van een klassieke winkel", stelt Christine Mattheeuws van het NSZ. "Een webwinkel heeft ook een breder bereik dan

een klassieke winkel, die het louter moet hebben van de lokale consument."

Klassieke winkel niet dood Toch is de klassieke winkel niet ten dode opgeschreven. Maar men mag niet nalaten om "nieuwe (online) kanalen te gebruiken om succesvol te blijven", waarschuwen zowel het NSZ als de sectorvereniging voor onlinehandel. (Belga/MI)

Lees meer over:

Onze partners