Mission accomplished?

19/06/09 om 08:00 - Bijgewerkt om 07:59

Bron: Datanews

De Semantic Technology Conference in San Jose zit er op, en als we een ding geleerd hebben, dan is het wel dat semantische technologie een vlag is die heel wat ladingen dekt. Zelfs bedrijfjes die eigenlijk maar weinig of niets met semantiek te maken hebben, tekenden present.

De Semantic Technology Conference in San Jose zit er op, en als we een ding geleerd hebben, dan is het wel dat semantische technologie een vlag is die heel wat ladingen dekt. Zelfs bedrijfjes die eigenlijk maar weinig of niets met semantiek te maken hebben, tekenden present.

'De betekenis van semantiek is een beetje verwaterd', vond ook Stijn Christiaens van Collibra. 'Iedereen die een stukje sofware geschreven heeft dat er van ver aan gerelateerd kan worden, springt maar al te graag mee op de kar. Dat het semantische web als de nieuwe vetpot gezien wordt, zorgt voor heel wat verwarring.'

Opvallend was het aanhoudende gegoochel met termen als RDF, RDFa, Owl en Sparql, allemaal standaarden die als framework moeten dienen om semantiek te kunnen vatten. Maar zowel RDF, Owl als Sparql zijn eigenlijk niet meer dan technologieen die, als ze verkeerd worden gebruikt, alles behalve semantisch zijn. 'Want dan krijg je toch gewoon een herhaling van wat er met XML gebeurd is', aldus nog Christiaens.

De conferentie, die overigens erg techy was, focuste voornamelijk op search. Zowat alle spelers (dus ook Google) zijn nog volop op zoek naar manieren om keywordsearch verder te verfijnen met behulp van semantische technologie. Allemaal willen ze een beter antwoord kunnen formuleren op het fameuze 'Paris Hilton'-probleem.

De bedrijfjes die zich kwamen voorstellen, waren vaak interessant, maar zelden commercieel relevant. Vooral de semantisch 'integration provider' Metatomix mag zichzelf al een redelijk succesvolle speler noemen. Metatomix en Collibra begeven zich min of meer op hetzelfde terrein, en zouden wel eens te duchten concurrenten kunnen worden.

Anderzijds willen we toch besluiten met de boodschap dat er heel wat belangstelling was voor de Brusselaars. De pragmatische no nonsense aanpak en de eenvoud van de oplossing die ze kwamen voorstellen (waarover meer in de print), kon zelfs de goedkeuring wegdragen van partijen zoals Oracle en Gartner.

Met als gevolg dat CEO Felix Van de Maele zijn aanwezigheid in Silicon Valley moet verlengen, om volgende week op de koffie te kunnen gaan op het hoofdkwartier van Oracle. Missie geslaagd, zou je kunnen zeggen.

Onze partners