MIVB-klanten reizen binnenkort met chipkaart

In september start de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB met de tests van haar nieuwe ‘Mobib’-systeem. Het gaat om een chipkaart die tegelijk dienst kan doen als vervoerbewijs en als elektronische portefeuille. 100.000 abonnees zouden eind 2008 over een geheugenkaart moeten beschikken…

In september wil de MIVB 500 klanten voorzien van een Mobib-geheugenkaart. Het gaat voorlopig om een testfase die vier maanden zal duren. De kaart is tegelijk een vervoerbewijs en een elektronische portefeuille. Een chip vervangt de magneetstrip die in ’93 werd ingevoerd en toen een voorspelde levensduur had van 10 jaar.Geen contact meerMobib past de Calypso-technologie van de Calypso Networks Association toe (zie onder). Met die technologie kunnen de bewijzen gecontroleerd worden zonder dat een contact met een automaat nodig is – al bestaat die mogelijkheid ook nog. De geldigheid van de kaartjes kan binnen de 150 milliseconden geverifieerd worden. De MIVB heeft al alle materiaal voor de testfase van de Mobib-kaarten aangeschaft. Het gaat alles bij elkaar om een investering van 12 miljoen euro.Van bij de aanvang van het project betrok de MIVB de andere vervoersmaatschappijen bij het project (De Lijn, de TEC en de NMBS) met de bedoeling uiteindelijk tot een gezamenlijk systeem te komen. Elke vervoersmaatschappij zal haar kaart kunnen behouden maar het opladen zal bij elke transporteur op dezelfde manier kunnen gebeuren.Behalve als vervoerbewijs zal de Mobib ook gebruikt kunnen worden als elektronische portefeuille. En daar blijft het niet bij want er wordt al druk gebrainstormd over andere mogelijkheden, zoals de combinatie van transport en toegangsbewijzen voor musea, tentoonstellingen, stadions, enz. In dat kader werd overigens al een overeenkomst afgesloten met Interparking (toegang tot parkings). Ook de Cibelys-getrouwheidskaart van de Thalys hogesnelheidstrein zal Mobib-functies bevatten. Andere initiatieven zoals een samenwerking met partner Cambio (‘car sharing’) staan eveneens op het lijstje.Open specificatiesDe Mobib-kaart maakt gebruik van de open technische specificaties van de Calypso Networks Association. Die organisatie werd opgericht in 2003, vertegenwoordigt de vervoersmaatschappijen van verschillende Europese landen en zetelt in de Brusselse kantoren van de MIVB. CNA werkt aan een gestandaardiseerde (ISO- en CEN-normen) en beveiligde oplossing met meerdere toepassingsmogelijkheden (vervoerbewijzen, portefeuille, toegangskaarten voor parkings, musea, enz.).De Calypso-technologie wordt onder meer gebruikt door het openbaar vervoer van Ile-de-France (bus, tram, metro en RER, het regionale expresnet van Parijs en de buitenwijken), naar het voorbeeld van nog een zestigtal andere sites in 14 landen en met meer dan 10 miljoen kaartjes in omloop. Van de tweeledige chipkaart met portefeuille – met of zonder contact – maken ondertussen al 2 miljoen Parijzenaars gebruik. De integratie van de Navigo-chip in een gsm wordt momenteel getest.In het kader van het Triangle-project dat door de Europese Commissie wordt gecofinancierd en door de MIVB wordt gestuurd, wordt overigens ook een gemeenschappelijk ticketingsysteem voor Parijs, Londen en Brussel bestudeerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content