Mobiel goed voor 1 op 3 Belgische websitebezoeken

27/10/15 om 12:21 - Bijgewerkt op 09/11/15 om 15:09

Bron: Datanews

Ruim een op drie bezoeken aan een .be-website is afkomstig van een mobiel toestel. We kopen ook vaker mobiel, maar geven er minder geld uit dan op een computer.

Mobiel goed voor 1 op 3 Belgische websitebezoeken

. © BELGA

In december vorig jaar was mobiel verkeer al goed voor een derde van de websitebezoeken. In de loop van 2015 is dat enkel toegenomen met pieken tot net geen veertig procent in juni. Dat becijfert digitaal bureau Wijs in zijn rapport Mobiel internetgebruik in België anno 2015.

Het jaarlijks onderzoek van Wijs baseert zich op het verkeer van verschillende .be-websites met in totaal zeven miljoen bezoekers per maand of tachtig miljoen per jaar.

Out of the office

Uit het rapport blijkt onder meer dat mobiele toestellen op zeer specifieke momenten populairder zijn om te surfen. Vooral tussen 6 en 8 's morgens en na 22u bezoeken we vaker websites met onze smartphone of tablet. Tijdens de kantooruren gebruiken we vooral een desktop of laptop.

Wijs bekeek ook welke toestellen het vaakst op bezoek kwamen. Maar liefst 1541 verschillende toestellen van 459 merken doken daarbij op. Hier leren we dat de toestellen van Apple met 45,79 procent het vaakst surfen, gevolgd door Samsung (8,16 procent), Sony (3,30 procent), Huawei (2,2 procent), Asus (1,73 procent) en HTC (1,35 procent). Ook Tesla, dat over een 17 inch aanraakscherm beschikt, duikt volgens Wijs op in de statistieken.

Groot scherm, groot budget

Het bureau analyseerde ook een miljoen online transacties. 10,89 procent daarvan werd met een smartphone uitgevoerd, 9,55 procent gebeurde met een tablet. Dat is een verdrievoudiging op een jaar tijd.

Juli en december zijn de populairste maanden om online te bestellen. Wel geven we doorgaans minder uit op mobiele toestellen. Op laptops en pc's ligt het gemiddelde op 553 euro. Op tablets geven we 11 procent minder uit, op mobiele toestellen is dat 45 procent lager. Wel merkt Wijs hier op dat het hoge bedrag van 553 euro deels wordt bepaald door het aanbod van de sites waar het zijn data verzamelt. Desalniettemin kopen we steeds vaker mobiel, maar gebeuren de grootste uitgaven op een computer.

Onze partners