Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt
is hoofdredacteur bij Data News
Opinie

04/03/15 om 08:43 - Bijgewerkt om 10:01

'Mobiel staat anno 2015 niet meer voor mondain, maar voor modaal'

'We evolueren niet naar maar we zitten al volop in een 'mobile first'-realiteit die véél verder reikt dan de nieuwste Galaxy of iPhone', schrijft Kristof Van der Stadt van op het Mobile World Congress in Barcelona. 'Als gevolg van die trend is dit congres een echte it-beurs geworden.'

'Mobiel staat anno 2015 niet meer voor mondain, maar voor modaal'

© Reuters

Ik herinner het me nog levendig. Het was 2003. Als jonge technologiejournalist trok ik naar Cannes om voor het eerst verslag uit te brengen van het 3GSM Congres. Wandelen over La Croisette, van de beursvloer in het Palais des Festivals et des Congrès - ja, dat van het fameuze filmfestival - naar hotel Martinez, Splendid en Majestic: prachtige gevels, glamoureuze lobby's, maar met verdiepingen waar de verf afbladert en vergaderruimtes die toch eerder vergane glorie uitstralen. Meetings regelen in partytenten, interviews afnemen op bootjes van ambitieuze starters en met een coupeke gaan netwerken in de voor het strand aangemeerde yachten van mobiele multinationals. En dat onder een stralend lentezonnetje tussen de bejaarde dames, gewapend met zonnebril en poedel.

Mobiel stond in die tijd voor mondain, maar een jaar later was al duidelijk dat Cannes te klein geworden was voor Le Mobile du Monde. De mondaine mobilista verhuisden even nadien naar het grotere Barcelona. Waar hetzelfde lentezonnetje graag van de partij is, de Franse champagne ingeruild werd voor Catalaanse cava en La Croisette voor de Avinguda de la Reina Maria Cristina tussen Plaza Espanya en de fonteinen voor het Palau Nacional. Andere taal, zelfde boodschap. Groter decor, zelfde acteurs.

Jaar na jaar zag ik het congres groeien in aantal standhouders en bezoekers, maar ik zag ook hoe 3GSM veranderde van een hoogtechnologische beurs - ja, we werden toen nog laaiend enthousiast van een WAP-gsm die voor het eerst drie in plaats van twee lijnen tekst kon tonen en van het ontwerpen van de 3G-standaard - naar een marketingevenement. De naamswijziging naar Mobile World Congress maakte de koerswijziging helemaal duidelijk. Welke smartphonefabrikant - met uitzondering van Apple, dat is weer een heel ander verhaal - kan het zich nog veroorloven om niet aanwezig te zijn? En wie waagt het om niks aan te kondigen?

Delen

Het Mobile World Congress is een it-beurs geworden.

Jaar na jaar groeide het aantal bezoekers en standhouders verder aan, en sinds 2013 vindt het congres plaats in een grotere locatie buiten het centrum van Barcelona. Toeval of niet: sinds dat jaar zie ik ook hoe de traditionele grote it-jongens meer en meer standen inpalmen en sessies invullen in het conferentiegedeelte. De grote productaankondigingen die het nieuws halen mogen dan wel smartphones, wearables en ander smart spul zijn, de grootste fundamentele trend is voor mij toch dat mobiele technologie ondertussen niet meer weg te denken is uit het bedrijfsleven en in zekere zin ook niet meer uit de maatschappij.

Delen

We zitten in een 'mobile first'-realiteit die véél verder reikt dan de nieuwste Galaxy of iPhone

Machine to machine, internet of things, cloud, big data, analytics, 4G, mobile device management, BYOD en apps: welk bedrijf durft nog zeggen dat het er op z'n minst niet over nadenkt? Het moge duidelijk zijn; we evolueren niet naar maar we zitten al volop in een 'mobile first' realiteit die véél verder reikt dan de nieuwste Galaxy of iPhone. Als traditionele it-, software- en infrastructuurleveranciers present zijn op het Mobile World Congress, dan is dat omdat zij ook zien dat onze bedrijfswereld mobieler dan ooit is. En omdat zij die boot of yacht niet willen missen. Mondain zoals in 2006 is het misschien allemaal niet meer. Mobiel staat anno 2015 eerder voor modaal, zonder dat dat denigrerend hoeft te klinken. De transformatie naar een 'mobile first' samenleving is al lang geleden ingezet en is onomkeerbaar. En als gevolg van die trend is het Mobile World Congress een it-beurs geworden. De vlaggenschepen van Samsung en co halen dan wel het nieuws, de stille vloot die volgt is indrukwekkender.

Onze partners