Mobiele telefonie goedkoper geworden in België

De prijzen voor mobiele telefonie zijn in ons land sinds augustus 2012 sterk gedaald. Dat blijkt uit een prijzenstudie van het Belgisch Instituut voor Post en Telefonie (BIPT).

De studie kwam er op vraag van minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a), en werd woensdag voorgesteld in de Kamer. Het BIPT vergeleek tussen augustus 2012 en januari 2013 de prijzen voor telecomdiensten in ons land met die van onze buurlanden – er werden in totaal 433 tariefplannen uit vijf landen geanalyseerd.

In augustus 2012 was ons land nog de tweede duurste op vlak van mobiele telefonie, in januari 2013 waren we gemiddeld de tweede goedkoopste.

Enkel voor smartphonegebruik blijven de tarieven relatief hoog, en dat komt volgens Vande Lanotte omdat het 4G-netwerk bij ons nog niet helemaal operationeel is.

Wat pre-paid mobilofonie en vaste telefonie betreft, ziet Vande Lanotte geen echte problemen. In tegenstelling tot bij triple play, waarbij verschillende diensten in één pakket worden aangeboden. Daar zijn de medium- en high end pakketten duidelijk duurder, al valt er bij die laatste groep moeilijk te vergelijken met de buurlanden. Omdat
de formule een grote toename kent in de markt, vindt de sp.a-minister dat er beleidsmatig heel wat vragen bij mogen worden gesteld.

Hij vraagt ook aandacht voor de publiciteit voor het internetaanbod. De concurrentie speelt daarbij vooral rond de snelheid en downloadcapaciteit, maar de verstrekte informatie blijkt niet altijd accuraat. Voor breedband verwacht hij dat dit de komende jaren een aandachtspunt voor het beleid wordt.

Minister Vande Lanotte plant in september een “Durf vergelijken campagne” voor de telecomsector, zoals dat ook gebeurde met de energieprijzen. Hiermee wil hij ook de ‘slapende consumenten’, die vaak nog onder oude en hoge tarieven vallen, “wakker schudden”. Consumenten moeten niet alleen nagaan of ze bij de juiste operator zitten, maar ook of ze bij de operator het juiste tariefplan hebben.

Het BIPT zal ook een onderzoek voeren naar de zo snel mogelijke implementatie van technologie-neutrale apparatuur, zodat de consument eenvoudiger van operator kan veranderen zonder steeds zijn “bakske” te moeten wijzigen, dixit Vande Lanotte. Hij ziet die technische barrière ook als een reden waarom triple play nog duur is.

In het tweede semester van dit jaar zal de consument binnen een dag en zo eenvoudig mogelijk zonder te veel belemmeringen van operator kunnen veranderen met behoud van zijn nummer. Het BIPT plant ook een rondetafelconferentie met de operatoren om na te gaan hoe meer concurrentie en lagere prijzen mogelijk kunnen worden op het vlak van mobiel datagebruik.

Hier vind je de volledige studie. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content