Mobistar blijft eigen klanten verliezen

Mobistar heeft de uittocht van eigen klanten in het eerste kwartaal van dit jaar niet kunnen stoppen, maar verwelkomde wel meer MVNO-klanten. Winst en omzet daalden tegenover vorig jaar.

In het eerste kwartaal van 2014 zag Mobistar 79.000 eigen mobiele klanten vertrekken, om er nog 3,091 miljoen over te houden. In dat cijfer zijn de klanten van de MVNO’s (mobiele virtuele netwerkoperatoren; aanbieders als Telenet die een akkoord hebben met Mobistar over het gebruik van zijn netwerk) weliswaar niet inbegrepen. Van dat type klanten verwelkomde Mobistar er de eerste drie maanden van dit jaar 100.900 nieuwe. Dat brengt het totaal aantal MVNO-klanten nu al op ruim 1,3 miljoen.

Winst en omzet gedaald

Het telecombedrijf heeft in het eerste kwartaal liefst 73,8 procent minder winst geboekt dan een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 9,2 miljoen euro, tegenover 35,1 miljoen in het eerste kwartaal van 2013. Mobistar verklaart dat dit te wijten is aan “de daling van de operationele winstgevendheid, de hogere afschrijvingen en de hogere financiële lasten”.

De omzet in het eerste kwartaal daalde met 19,3 procent op een jaar tijd, van 393 miljoen euro naar 317 miljoen euro. De gemiddelde inkomst per klant (ARPU) daalde naar 23,4 euro per maand, tegen 26 euro in het eerste kwartaal 2013.

Vrijmaking kabel

Ondanks die cijfers ziet de Mobistar-top ook lichtpunten. Zo heeft het bedrijf al 17,9 miljoen euro netto operationele kosten bespaard van de jaardoelstelling van 50 miljoen euro. Mobistar blijft er ook van overtuigd dat het eind dit jaar opnieuw bundels met mobiele telefonie, internet en televisie zal kunnen aanbieden, dankzij de vrijmaking van de kabel. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content