Mobistar blijft vaag over 4G-lancering

Pieterjan Van Leemputten

Tijdens de voorstelling van de zwakke kwartaalresultaten van Mobistar werd benadrukt dat het bedrijf blijft investeren in 4G. Wanneer dat netwerk er komt blijft interne keuken.

Tijdens de voorstelling van de zwakke kwartaalresultaten van Mobistar werd benadrukt dat het bedrijf blijft investeren in 4G. Wanneer dat netwerk er komt blijft voorlopig interne keuken.

“We hebben intern een datum vastgelegd” zegt Jean Marc Harion zonder in detail te treden. Ook over de vraag of die datum nog in 2013 valt, wil Harion niets kwijt. “We willen niet de indruk wekken dat 4G een kwestie is van een aantal hotspots.” Waarmee hij verwijst naar Belgacom dat 4G geleidelijk aan uitrolt.

“We willen een nationale ervaring”, vult Werner De Laet aan, de voormalig Cfo die sinds half mei Orange Luxemburg leidt. “Maar om die belofte te kunnen waarmaken moet je investeringen doen en alle gebruikers kunnen bedienen. We willen het anders doen dan bij 3G en alle gebruikers kunnen bedienen.”

Mobistar maakte vanmorgen zijn resultaten bekend waarna de beurskoers met een kwart zakte. Op het moment van schrijven is het aandeel 10,90 euro waard of -30,93 procent minder dan voor het weekend. Wel is het bedrijf niet van plan om zijn investeringen in 3G en 4G af te bouwen. Tegelijk zijn er voor dit jaar tien procent meer netwerkinvesteringen gepland ten opzichte van 2012. Zo wordt onder meer 2G-technologie van Nortel vervangen door materiaal van Huawei.

Veel concurrentie

Doorheen de presentatie benadrukt Mobistar meermaals dat het zeer aantrekkelijke tarieven heeft. Zo komt het enkele keren goed naar boven in de prijsvergelijker van het Bipt (Bestetarief.be). Ook zet het bedrijf fel in op een lage churn rate door klanten om te zetten naar nieuwe tarieven en meer in te zetten op klanttevredenheid.

Maar dat lijkt niet voldoende om want ten opzichte van het eerste semester vorig jaar verliest het bedrijf 5,5 procent klanten voor mobiele telefonie (tot 3.330.819 vandaag). Dat staat in fel contrast tot het aantal mvno-klanten, die stegen in dezelfde periode met 73,3 procent tot 1.073.207. Dat is deels te wijten aan het succes van Telenet’s King & Kong, maar volgens Mobistar doen ook andere operatoren zoals Lycamobile, Numericable en Colruyt het goed.

Een van de redenen voor die klantendaling is de felle concurrentie op de mobiele markt. Het bedrijf stelt dat de prijzen voor mobiele telefonie op een jaar tijd met 20 procent zijn gezakt. Tegelijk voert de concurrentie de druk stevig op.

Betere toekomst?

Naar de toekomst toe is het bedrijf nog wel optimistisch wat het klantenbestand betreft. “We staan sterk in het smartphonesegment, wat het groeisegment is” zegt Siddy Jobe, verantwoordelijk voor investor relations. “Als minister Vande Lanotte mensen gaat aansporen om hun gsm-tarieven te herbekijken dan hopen we dat dat in de richting van Mobistar gaat.” Mobistar zag het volume aan mobiel dataverkeer op een jaar tijd overigens verdrievoudigen.

Tijdens de presentatie liet het bedrijf nog vallen dat het uitkijkt naar de veiling van de 800 MHz frequenties en een betere regulering van de stralingsnorm in Brussel. Die moeten 4G in een stroomversnelling brengen.

Ook de regulering van de kabel staat bij de operator hoog op het verlanglijstje. Mobistar schrapte recent zijn tv-aanbod en stelt dat Adsl irrelevant is geworden tegenover Vdsl en Docsys (kabel). Tegelijk willen de Belgen liever geen satelliet. Wie tv-klant blijft, wordt wel nog steeds bediend tot het bedrijf kan overstappen op een nieuwe breedbanddienst.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content