Mobistar heeft 10.000 televisieklanten (update)

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Het afgelopen jaar is de omzet van de Mobistar-groep met 6,2% gegroeid tot 1,66 miljard euro. Het bedrijf wist in 2010 bijna 10.000 klanten te strikken voor het nieuwe tv-aanbod.

Het afgelopen jaar is de omzet van de Mobistar-groep met 6,2% gegroeid tot 1,66 miljard euro. Het bedrijf wist in 2010 bijna 10.000 klanten te strikken voor het nieuwe tv-aanbod.

Met een omzetstijging van 6,2% (2,2% als je de overname van KPN Business – dat is het oude Versatel en ondertussen het huidige Mobistar Enteprise Services – buiten beschouwing laat), en een geconsolideerd nettoresultaat dat 1,3% hoger is dan in 2009 doet Mobistar het beter dan de eigen groeiverwachtingen.

Het aantal actieve klanten voor mobiele telefonie steeg in 2010 uit tot boven de 4 miljoen (4.039.372 om precies te zijn), wat een jaar-op-jaar stijging van 5,5% betekent. Mobiel internet via de pc groeide fors aan tot bijna 112.000 klanten: een stijging van meer dan 31 procent. Ook het gebruik van mobiele data nam significant toe, van 28,7% van de omzet uit telefonie eind 2009 naar 32,3% in 2010. De procentueel grootste groei zit echter in de actieve ‘machine-to-machine‘-kaarten. Dat aantal klokte in 2010 af op 193.245, oftewel een toename van 49,1% op een jaar tijd.

ARPU blijft dalen

Mobistar nv telde op het einde van het boekjaar 2.222.822 klanten met een abonnement of 145.677 meer dan eind 2009. Het gewicht van de postpaidklanten in de klantenbasis steeg hierdoor naar 63,6%. Dat is doorgaans goed nieuws voor een operator. Minder goed is dat de gemiddelde maandelijkse opbrengst per klant (ARPU) net als vorig jaar verder blijft dalen met bijna een procent. Eind december 2010 bedroeg de ARPU 31,26 euro. Mobistar schuift de regulerende maatregelen naar voor als reden voor deze daling.

Mobistar nv telde 54.861 adsl-klanten eind december 2010, 16.823 meer dan eind 2009 of een toename van 44,2%. Het was in de jaarresulaten ook uitkijken naar het luik over digitale televisie. In oktober 2010 stapte Mobistar in de residentiële tv-markt met ‘Starpack’, een gecombineerd aanbod met digitale televisie. Eind 2010 telde het bedrijf bijna 10.000 geïnstalleerde en geactiveerde televisieklanten.

Update

Tijdens de persconferentie naar aanleiding van de jaarresultaten verduidelijkte ceo Benoit Scheen dat de verkoop van digitale tv goed gaat. “We liggen in lijn met de verkoop van Belgacom TV tijdens hun lancering in 2005”, klonk het. Voor dit jaar verwacht de ceo nog eens 50.000 extra klanten te kunnen vinden.

Benoit Scheen voegde daarnaast toe dat Mobistar het dossier rond de eventuele ontbundeling van het Belgacom-netwerk voor televisiediensten met argusogen volgt. “Op termijn kan dit ons toelaten om op een andere manier dan via satelliet digitale tv aan te bieden”, zei Scheen. De consultatiefase van het BIPT loopt nog tot midden februari, vanaf midden dit jaar wordt een finale beslissing verwacht.

Ook in de digitale ether blijft Mobistar geïnteresseerd. “We hebben in het verleden al gesprekken gehad met Norkring (de beheerder van het voormalige vrt-zenderpark die opnieuw klanten zoekt, nvdr). Mogelijk kan dvb-t een interessante oplossing zijn voor sommige van onze klanten”, zei Scheen daarover. De settopbox die Mobistar verkoopt, is in ieder geval al klaar om naast satellietbeelden ook iptv (via dsl) of dvb-t signalen op te pikken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content