"Mobistar-nieuws is verontrustend voor bedrijfsmarkt"

Frederik Tibau

27/04/2011 - 11:28

Het nieuws over de mogelijke verkoop van Mobistar is zeer verontrustend voor de bedrijfsmarkt. Dat zegt directeur Danielle Jacobs van Beltug in een reactie op het bericht. “Er is nu al te weinig concurrentie, met Belgacom dat voor het gros der diensten het leeuwendeel van de markt in handen heeft.”

Het is een boutade, maar telecommunicatiediensten zijn cruciaal geworden voor bedrijven. Volgens de Belgische vereniging van telecomgebruikers (Beltug) is het dan ook essentieel dat ondernemingen het aanbod van verschillende spelers met elkaar kunnen vergelijken.

“Bedrijven verwachten wat dat betreft veel van Mobistar”, aldus Danielle Jacobs, “het is de enige speler naast Belgacom die vaste en mobiele diensten in huis heeft. Mobistar wordt vaak gezien als mobiele speler, maar heeft een belangrijk vast netwerk (ex-Versatel/KPN) in huis. Als het bedrijf er in zou slagen zijn vaste en mobiele diensten succesvol verder te integreren, en kennis op te bouwen van de vaste bedrijfsmarkt, heeft het het potentieel om een ernstige concurrent te worden voor Belgacom.”

Het feit dat France Telecom achter Mobistar staat, is daarbij een belangrijke factor volgens Jacobs, onder meer wat kennis over internationale diensten betreft. “Voor vaste netwerkdiensten blijft er maar een handvol spelers over”, klinkt het nog. “En de inkrimping van het aantal actieve spelers op de markt speelt vooral in het voordeel van Belgacom.”

Een schrijnend voorbeeld van de probleemsituatie was er volgens de directeur eerder al met de keuze van KPN om eerst de activiteiten van Sympac (een poging om concurrentie te bieden op de zakelijke markt voor mobiele communicatie) vanuit België te stoppen, en daarna ook zijn zakelijke telecompoot (het voormalige Versatelnetwerk) van de hand te doen.

“Dit is alvast een belangrijk signaal naar de overheid toe. Alle spelers moeten op gelijke voet kunnen strijden met Belgacom om zo meer concurrentie te creëren voor mobiele diensten, vaste telefonie en datanetwerken.”

Data News in je nieuwsoverzicht op Facebook

Meer over: , , , ,

 

Reacties

dax61 | 28 april 2011

ok maar als ik op een kaartje 15 € op zet is dat direct weg en als ik hen daar voor bel weten ze van niks en dat is ook Mobistar het zelfde met telenet die doen als ze niks weten .

Ongepast?

HUGO.COOLSAET@ASCOO.BE | 28 april 2011

Ik had in 2000 besloten, ter gelegenheid van een verhuis, met telefonie en internet over te schakelen naar Telenet, een jong en dynamisch bedrijf dat alle kansen verdiende. De problemen begonnen al met hun misleidende reclame voor internet. Toen ik hun hierop wees heb ik pas een antwoord gekregen nadat de betreffende webpagina was aangepast. Hun down - en uploadteller was puur bedrog. Een maand lang surfen op internet in smalband te komen was praktisch uitgesloten zonder . Ik heb het contract opgezegd en ben naar Belgacom overgestapt.

Ongepast?

dvpknack | 28 april 2011

Onze Quickie gaat dat allemaal oplossen. Met Twitter.

Ongepast?

Php | 28 april 2011

@hmtk. Ik ken uw situatie niet maar ik denk dat je een beetje te fel veralgemeent vanuit uw persoonlijk standpunt. Wij waren direct betrokken bij de migratie van meer dan 1000 gsm gebruikers van Proximus naar Mobistar. Dit verliep door het professionalisme van Mobistar van een leien dakje. Bovendien was de tevredenheid veel hoger. Maar zo een migratie klinkt heel simpel maar is het zeker niet. Over Telenet mobile heb ik geen ervaring maar over de netwerk connecties zijn wij wel heel tevreden.

Ongepast?

telecommonitor | 27 april 2011

Wij zijn multibrand naar bedrijven toe en kunnen over onze cijfers 2010 enkel besluiten dat : 1/ telenet trekt op niets meer. Wij zijn zelfs gestopt met hun producten omdat de service daar onbestaande is. Als telenet zo arrogant blijft gaat op termijn nog niemand met hun willen samenwerken. Hier moet de politiek dringend tegen hun arrogantie gaan ingrijpen voor het helemaal uit de hand loopt. 2/ proximus is heel goed maar enkel voor grote contracten. Voor particulieren tonen ze totaal geen intresse en kleine KMO's betalen zich blauw. Eens klant bij hun knijpen ze u als en citroen uit. 3/ mobistar heeft toch nog de beste service en biedt voldoende voor de ganse markt. Van particulier tot megabedrijf. Elk dag zijn er massa's aanvragen om hun over te schakelen naar mobistar. Bij ons ligt hun aandeel op ongeveer 70% van activaties en overschakelingen. Het spijtige zijn de euphonyverkopers. Die maken de naam mobistar "kapot". De dag dat mobistar alle contracten met euphony verbreekt voorspel ik een enorme stijging van hun marktaandeel met een grote klanten tevredenheid.

Ongepast?

 

Reageer

Nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News dagelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Start-ups maandelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Jobs wekelijkse nieuwsbrief

E-mail:
 

Whitepapers

 
 

Wij raden ook aan