Motorola profiteert niet van groei gsm-verkoop

In het voorbije derde kwartaal heeft de Amerikaanse telecomgigant Motorola minder gsm’s verkocht. Dat terwijl de gsm-verkoop wereldwijd nog steeg. Vooral Nokia en Samsung lachen in hun vuistje.

Wereldwijd steeg de gsm-verkoop met 15 procent tot 289 miljoen toestellen, zo meldt onderzoeksbureau Gartner. Vooral uit Azië was er een sterke vraag. Nokia verhoogde z’n afzet van 88,1 miljoen tot 110,2 miljoen gsm’s. Het aandeel van de Finnen op de gsm-markt steeg met 3 procent tot 38,1 pct. Op nummer 2 volgt Samsung, dat 41,8 miljoen toestellen verkocht, zowat 11 miljoen meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat was goed voor een marktaandeel van 14,5 procent. Vooral in West-Europa was het bedrijf succesvol, want 1 op 5 verkochte gsm’s was daar een Samsung.

Motorola, afgezakt naar nummer 3, deed het als enige in de top 5 slecht. Het marktaandeel van Motorola is in vergelijking met vorig jaar met maar liefst 7,6 procent gedaald tot 13,1 procent. “Motorola is een zwakke afspiegeling van de onderneming die het vorig jaar was”, aldus Gartner-analist Carolina Milanesi. Hoewel de verkoop van de Razr-opvolger duidelijk aansloeg, ontbreekt het Motorola aan een breder productportfolio. Plaats vier en vijf waren respectievelijk voor Sony Ericsson en LG Electronics met 9 en 7 procent marktaandeel.

Overigens ligt volgens Gartner de gsm-penetratie in alle West-Europese landen, behalve in Frankrijk, boven de 100 procent. Daarmee bedoelt de firma louter dat er meer gsm’s in de omloop zijn dan dat er mensen rondlopen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content