Multimerkstrategie Acer loont

Sinds de overname van Gateway en Packard-Bell houdt Acer er een duidelijke multimerkstrategie op na. Die moet in 2011 30 miljard dollar omzet opleveren en het marktleiderschap in ultramobile pc’s.

Sinds de overname van Gateway en Packard-Bell houdt Acer er een duidelijke multimerkstrategie op na. Die moet in 2011 30 miljard dollar omzet opleveren en het marktleiderschap in ultramobile pc’s.

Het eerste halfjaar van 2008 was dank zij een stijging met 31% goed voor 8, 14 miljard dollar (62% notebooks, 18% desktops en 17% schermen). Acer rekent over heel 2008 op een omzet van 20 miljard dollar en vermoedt dat het om en bij de 30 miljoen toestellen aan de man zal brengen.

Er werd bewust voor gekozen de overgenomen merken – Gateway en Packard Bell – niet te kannibaliseren. Ceo Gianfranco Lanci deed zijn multimerkstrategie vorige week uit de doeken: Acer voor de innovatie- en technologiefanaten, Packard-Bell (in Europa) en Gateway (in VS) voor mode- en trendbewuste gebruikers en eMachines voor de prijsbewuste koper. “De technologie is niet langer het énige criterium,” aldus Lanci.

Die multimerkstrategie is nieuw in de pc-wereld maar schering en inslag in de markt van de consumentengoederen. Een uitgebalanceerde communicatie naar de distributiekanalen en naar de klanten is een basisvereiste als het bedrijf onnodige concurrentie wil vermijden. “Wij zetten vier merken in de markt maar doen dat met een globale aanpak,” benadrukt Lanci. Hij maakte ook nog bekend dat Acer de it-partner wordt van de Olympische Spelen in Vancouver (2010) en Londen (2012).

Uit de cijfers van het eerste semester van 2008 blijkt dat Acer op de internationale pc-markt de derde plaats bekleedt, na HP (18%) en met Dell om de tweede plaats strijdt maar Lenovo duidelijk achter zich laat(7%). “Wij willen 30 miljard dollar draaien in 2011 en de nummer 1 worden op de markt van ultramobiele pc’s, en dat louter via organische groei,” aldus nog Lanci die verdere overnames uitsluit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content