Musk haalt deadline: de grootste lithium-ion-batterij ter wereld is klaar

© REUTERS

De kolossale batterij die Tesla heeft gebouwd om de stroomkorten in South-Australia op te lossen, kan binnenkort geactiveerd worden. Dat heeft de premier van de deelstaat aangekondigd. Daarmee haalt topman Elon Musk, die claimde dat de batterij op honderd dagen klaar zou zijn, zijn slag thuis.

Jay Weatherill, de premier van South Australia, kondigt aan dat de Tesla-batterij volledig geïnstalleerd is en nu zal getest worden. Als alles goed gaat, zal ze vanaf volgende zomer stroom kunnen leveren en het elektriciteitsnetwerk stabiliseren.

De batterij moet de energie opslaan van het windmolenpark dat het Franse bedrijf Neoen bouwde in het Australische Jamestown. Het gevaarte heeft een vermogen van 100 megawatt. Dat moet voldoende elektriciteit leveren voor 30.000 huizen en als back-up dienen wanneer er een elektriciteitstekort dreigt.

De accu wordt momenteel nog getest en opgeladen, volgende week wordt ze officieel voorgesteld. Daarmee komt Tesla haar belofte na om in minder dan honderd dagen de grootste lithium-ionbatterij ter wereld te bouwen.

Hoe die deal tot stand kwam

De regering van South Australia kreeg vorig jaar met kritiek af te rekenen na een black-out. Een grote storm had toen de elektriciteitslijnen en andere infrastructuur vernield, waarna 1,7 miljoen inwoners meerdere dagen zonder stroom zaten. Bovendien moest in februari en maart meermaals de schakelaar uitgezet worden, omdat er te weinig stroom was op het net. Toen beweerde Lyndon Rive, hoofd van Tesla’s batterij-afdeling, dat hij de energieproblemen van South Australia op honderd dagen kon oplossen.

Mike Cannon-Brookes, de Australische miljardair en oprichter van softwarebedrijf Atlassian, vroeg aan Elon Musk hoe serieus die claim was. “Als ik het geld regel, zorgen jullie dan voor een batterij van 100 megawatt in honderd dagen?” Waarop Musk antwoordde: “Tesla zet de accu’s neer binnen de 100 dagen nadat we het contract tekenen. Als dat niet lukt, is het gratis.”

Dat zou Tesla 50 miljoen dollar gekost hebben. Musk was dan ook vrij zeker van zijn stuk: twee maanden na de weddenschap stond hij al in Adelaide om de bouw aan te kondigen en op het moment dat het contract uiteindelijk getekend werd, op 29 september, was het project eigenlijk al half afgewerkt. Daardoor klaart Tesla de klus op zestig dagen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content