MySpace verkocht aan Specific Media

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Rupert Murdoch heeft MySpace voor 35 miljoen dollar verkocht.

Mediamagnaat Rupert Murdoch heeft de sociale netwerksite MySpace voor 35 miljoen dollar verkocht aan de Amerikaanse internetadverteerder Specific Media.

News Corp, de holding van Murdoch, was al enige tijd op zoek naar een koper voor MySpace. Het ooit zo populaire sociale netwerk zag de afgelopen jaar het aantal gebruikers spectaculair dalen, naarmate concurrerende netwerken als Facebook alsmaar meer surfers wisten te overtuigen. Murdoch hoopte 100 miljoen dollar (zo’n 70 miljoen euro) te vangen met de verkoop, wat maar een fractie is van wat hij in 2005 betaalde. Toen legde hij maar liefst 406 miljoen euro op tafel. Uiteindelijk doet News Corp nu MySpace van de hand voor amper 35 miljoen dollar (24,5 miljoen euro), aldus The Wall Street Journal – eveneens eigendom van Murdoch trouwens.

Sinds 2005 is bij MySpace zowat de helft van de 500 werknemers ontslagen. Twee jaar geleden werkten er nog 1.400 mensen. Wat Specific Media – een internetregie die volgens The Wall Street Journal 80 procent van alle internetgebruikers bereikt – precies van plan is met MySpace, is nog niet bekend gemaakt. Daarover zou de komende dagen duidelijkheid moeten komen, aldus een interne nota die MySpace-ceo Mike Jones naar de werknemers stuurde. Mike Jones zelf blijft nog twee maand aan boord “om de transitie te begeleiden”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content