NEC pda op Belgische markt

02/05/02 om 00:00 - Bijgewerkt op 01/05/02 om 23:59

Bron: Datanews

Packard-Bell zal de nieuwe zakcomputer van Nec verkopen omwille van grotere naambekendheid.

5Ondanks de lauwe markt blijven constructeurs nieuwe pdas (Personal Digital Assistant) uitbrengen. Volgens recente cijfers van IDC is de Europese markt er in het eerste kwartaal van dit jaar met bijna 26 procent op achteruit gegaan. In dat kwartaal brachten Toshiba, Fujitsu-Siemens, Sony en NEC (op basis van Microsoft Pocket PC) en anderen zoals Sharp (op basis van embedded-Linux), nieuwe toestellen uit. De meeste producten debuteerden op de Japanse of Amerikaanse markt. Nec meent echter dat ook op de Belgische markt plaats is voor zijn nieuwe Pocket Gear pda.De Japanse elektronicagigant zal het toestel onder de merknaam Packard-Bell verkopen. Het consumentenmerk Packard-Bell staat relatief sterk, en er ontbreekt een echte verkooporganisatie rond het zakelijke merk NEC, verklaart de Belgische countrymanager Olivier Bertrand. Nochtans wijst het voorziene prijskaartje, nipt beneden 700 euro, duidelijk in de richting van de professionele gebruiker.Klaar voor draadloosBehalve voor synchronisatie met een pc, is de nieuwe pda bedoeld als een zelfstandige mobiele werkplek. Er is een ingebouwde VPN-client voorzien, samen met de gebruikelijke kantoorsoftware (inclusief Acrobat Reader, en toch ook een lading Windows-spelletjes). Om de relatief zware applicaties vlot te kunnen draaien zit binnenin een 206 MHz StrongArm 32-bit processor, met 32 MB FlashRom en nog eens 64 MB Ram-geheugen. Een uitbreidingskit laat het gebruik van PC-card of Compact Flash toe. NEC noemt expliciet draadloze datacommunicatie (via GPRS, draadloos Lan of Bluetooth) als toepassing. Daarom zit in de uitbreidingskit behalve het cardslot ook een extra batterij het stroomverbruik is de Achilleshiel van draadloze toepassingen. Op die manier kan de PDA promoveren van een digitale zakagenda naar een zelfstandig netwerkapparaat met een eigen IP-adres.

Onze partners