Nederland zet zelfrijdende treinen in gang

© Getty Images

De proeven met zelfrijdende treinen worden vanaf het voorjaar van 2018 definitief in gang gezet, meldt de Nederlandse spoorbeheerder ProRail in verschillende Nederlandse kranten.

In maart kondigde de Nederlandse spoorbeheerder ProRail een proefproject met zelfrijdende treinen aan. De eerste test stond aanvankelijk gepland voor eind dit jaar, maar is verschoven naar het voorjaar van 2018. Intussen staat ook de trajecten vast: Betuwe-goederenlijn, de Rotterdamse haven, het spoor in Groningen (Arriva), de Schipholtunnel (NS) en mogelijk de zogenaamde A2-corridor (Amsterdam-Eindhoven), waar sinds kort de tienminuten-intercity’s (‘spoorboekloze treinen’) rijden. Bij de testritten zullen steeds machinisten meerijden, om de deuren te openen en in te grijpen als er iets fout loopt.

Zelfrijdende treinen worden volgens ProRail noodzakelijk om het almaar drukkere spoor verder te automatiseren, zodat er steeds meer treinen korter op elkaar kunnen rijden.

NMBS werkt niet aan zelfrijdende treinen

Helemaal nieuw is de techniek niet. In diverse landen rijden bijvoorbeeld al geautomatiseerde metro’s. Al zijn metro’s wel relatief gecontroleerde systemen, waar bijvoorbeeld niet ineens een koe op de sporen kan staan. In Londen, Zwitserland en Noord-Duitslands staan ook proeven met zelfrijdende treinen op de agenda.

In België zijn daar geen concrete plannen voor. Wel werkt de NMBS aan ATO (Automatic Train Operation). Het is een project dat de bestuurder moet ondersteunen door het optimaliseren van rem- en optrekcurves. “Maar dat is een hulpsysteem en geen systeem om de treinbestuurder te vervangen”, zei NMBS-woordvoerder Bart Crols.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content