Nederlandse marktautoriteit wil fusie Ziggo-UPC onderzoeken

Pieterjan Van Leemputten

De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil de fusie tussen Ziggo en UPC liever zelf onderzoeken dan het aan Europa over te laten.

De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil de fusie tussen Ziggo en UPC liever zelf onderzoeken dan het aan Europa over te laten.

De Nederlandse autoriteit heeft aan de Europese Commissie gevraagd om de zaak te mogen beoordelen. Dit omdat de organisatie de Nederlandse markt het best kent.

“Naar mijn mening is er alle aanleiding om de fusie in Nederland te beoordelen. We weten het beste wat er in Nederland gebeurt. Wij hebben de kennis over de Nederlandse markt in onze organisatie. ACM beoordeelt fusies én houdt toezicht op de telecommarkten. Daarbij is deze mogelijke fusie een nationale zaak; de kabels liggen in Nederlandse grond en het zijn uitsluitend Nederlandse huishoudens die aangesloten zijn,” aldus Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van ACM.

UPC is net zoals Telenet grotendeels in handen van Liberty Global en bezat al dertig procent van Ziggo. Eind januari maakte het bedrijf bekend dat het Ziggo helemaal wil overnemen om beide maatschappijen nadien onder de naam Ziggo te laten doorgaan. In dat bod van 34,53 euro per aandeel wordt Ziggo op tien miljard euro gewaardeerd. Samen hebben UPC en Ziggo volgens ACM een omzet van 2,5 miljard euro.

Volgens ACM heeft Europa tot begin mei om te beslissen wie de overname mag beoordelen. Volgens Tweakers duurt het wel nog tot na de zomer om te weten of de overname zelf mag doorgaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content