Nest'Up is een blijver

26/06/13 om 10:58 - Bijgewerkt om 10:58

Bron: Datanews

De 2e editie van start-up accelerator Nest'Up is vrijdag feestelijk afgesloten in Mont-Saint-Guibert (Louvain-la-Neuve). De afspraken voor een editie dit najaar in Luik en twee edities in 2014 zijn al gemaakt.

Nest'Up is een blijver

De 2e editie van start-up accelerator Nest'Up is vrijdag feestelijk afgesloten in Mont-Saint-Guibert (Louvain-la-Neuve). De afspraken voor een editie dit najaar in Luik en twee edities in 2014 zijn al gemaakt. Het evenement krijgt dus een vaste stek in het ondernemerslandschap.

De duur van het acceleratieprogramma werd opgetrokken van 9 tot 12 weken, en dat was te merken aan de kwaliteit van de presentaties van de 6 projecten die begeleid werden tijdens deze 2e editie: duidelijke boodschappen, goed afgewogen marketingargumenten, goed getimede pitches en ondernemers die zich over het algemeen op hun gemak voelden op het podium en alles uit de kast haalden om ons ervan te overtuigen dat ze een, oplossing hebben voor een probleem. We overlopen ze in het kort:

Betterstreet: de winnaar van het Start-up Weekend in Luik heeft zijn businessmodel nog verfijnd. Hij biedt een 'applicatie ten dienste van het burgerschap' waarmee elke bezitter van een smartphone bij zijn gemeente melding kan doen van problemen in verband met wegen, onwellevendheid, enz. De foto's nemen een centrale plaats in.

De Waalse concurrent van Angelsaksische start-ups als SeeClickFix of PublicStuff (of dichter bij huis FixMyStreet) legde vooral de nadruk op het aspect 'beheer' van zijn oplossing voor de gemeentelijke werfleider. In ruil voor een jaarabonnement van 4.000 euro belooft Betterstreet de gemeenten een betere dienstverlening, maar ook besparingen op het vlak van beheer. Twee gemeenten hebben al getekend. De start-up hoopt tegen eind 2014 nog een dertigtal gemeenten over de streep te kunnen trekken.

PressforMore: deze start-up wil een informatiesite ontwikkelen die beter zou aansluiten bij het aandachtsveld van de lezers door te mikken op het filteren en samen creëren van informatie. Een soort van 'crowdfunded journalism', maar dan meer gestructureerd. Het project wordt gedragen door iemand met een diploma journalistiek en is op zoek naar ... journalisten (echt waar ...) en ontwikkelaars. En daarbij ook nog eens 25.000 euro.

Hstry.org: het meest internationale project, omdat de initiatiefnemer een Engelsman is (met een Britse vader en een Franse moeder), die tijdens zijn studies aan de VUB had gehoord van Nest'Up. Thomas Ketchell, historicus (een diploma zonder toekomstperspectief) hield het publiek in zijn ban met zijn project om geschiedenisboeken te vervangen door nieuwe, interactievere digitale dragers. Hij richt zijn pijlen op scholen, maar ook op ondernemingen die hun 'timeline' een persoonlijke toets willen geven. Hij ging in zee met een Engelstalige ontwikkelaar die lange tijd in China heeft gewerkt (voor een belangrijke jobaanbodsite). De start-up is van plan om zich te vestigen in Louvain-la-Neuve.

DoEat: het enige project dat niet tot de ict-sfeer behoort. En dat de deelnemers wist in te palmen tijdens de drink. Het jonge bedrijf ontwikkelt eetbare en biologisch afbreekbare glazen en borden, in eetbaar papier. Een eerste groot publiek succes van deze start-up, die al belangstelling kreeg van enkele chefs.

SwipeFeed: een filteringtool voor Twitter om je te ontdoen van slechte content. Reeds een eerste testversie in de AppStore, een officiële versie is gepland voor mei 2014. Doelstelling: 200.000 gebruikers. De bètaversie kan uitgetest worden op getswipefeed.com

BetterBank: misschien is dit het project met het meeste potentieel, in het segment in volle ontwikkeling voor het beheer van de persoonlijke financiën. BetterBank wil banken webservices bieden waarmee ze hun webbankingapplicaties kunnen opsmukken met nieuwe analytische en interactieve functies. Hoeveel heb ik uitgegeven aan boodschappen voor het eten? Welk budget heb ik nog over deze maand? Via een gebruiksvriendelijke interface. Prototype op Benki.be

Een video van de avond vind je hier.

Balans en nieuwe data

Nest'Up maakte ook een cijferbalans op van zijn 1e editie. Waar staan de start-ups 9 maanden later? 5 van de 6 begeleide projecten werden ook echt gelanceerd. Er werden 14 ondernemers gemobiliseerd, met een gemiddelde leeftijd van 27,5 jaar. Eind 2013 hadden de ondernemingen uit Nest'Up 23 fulltime en 16 parttime medewerkers in dienst. Er werd maar liefst 540.000 euro aan financiering opgehaald. En daar kan elk ogenblik nog eens zowat 400.000 euro bij komen.

Vlak na de afronding van het programma, dat wordt ondersteund met openbare fondsen (200.000 euro via Creative Wallonia), gaan vanaf 24 juni de inschrijvingen van start voor de volgende editie die dit najaar zal plaatsvinden in Luik. Er bestaan trouwens al formele toezeggingen voor twee edities in 2014.

En de Nest'Up 'voor de groten' vernieuwt deze zomer met een Nest Kids, een stage voor jonge adolescenten die al gebeten zijn door het ondernemersvirus (of dit graag willen).

En voor de fun...

Data News werkte mee aan de 1e Start-Up Heroes Night, die deze 2e editie van Nest'Up in stijl afsloot. Meer dan dertig start-ups hadden zich ingeschreven voor deze zeer informele 'wedstrijd', die als enig criterium stelde dat je moet kunnen opvallen. Het publiek kon stemmen voor de beste "happenings". En de winnaars zijn:

- I Love Climbing: dat Superman in hoogsteigen persoon had uitgenodigd. Hij daalde af uit de hemel op de parking van het Axisparc. De oprichters van deze start-up, die in de kijker liep op de 1e editie van Nest'Up, laten zich nergens door afschrikken. Het jonge bedrijf creëerde een sociaal medium dat in het teken staat van de passie voor bergbeklimmen.

- ListMinut: dit jonge bedrijf uit Louvain-la-Neuve brengt particulieren en kandidaten om dagelijkse klusjes uit te voeren met elkaar in contact (gras maaien, kleine klusjes, de hond uitlaten, enz.). De start-up bedacht diverse ludieke stands waar iedereen een 'professional' voor een uitdaging kon plaatsen. Niet iedereen is even handig als hij een spijker in een boomstam moet kloppen...

- Take Eat Easy behaalde de 3e prijs, die puur symbolisch is, door onze smaakpapillen te prikkelen. Niet meer dan normaal voor een visuele zoekmachine waarmee je heerlijke maaltijden online kunt bestellen.

Lees meer over:

Onze partners