Netlog ook succes in het Arabisch

07/11/08 om 09:00 - Bijgewerkt om 08:59

Bron: Datanews

Netlog, de sociale netwerkingsite voor jongeren tussen 14 en 25, telt nu bijna 6 miljard pageviews per maand van ongeveer 43 miljoen individuele gebruikers.

Netlog, de sociale netwerkingsite voor jongeren tussen 14 en 25, telt nu bijna 6 miljard pageviews per maand van ongeveer 43 miljoen individuele gebruikers.

De site, die nu een honderdtal werknemers telt en in 25 talen werkt, is ook in Arabische landen gestart en tekent daar, volgens mede-stichter Lorenz Bogaert, nu 15.000 nieuwe inschrijvingen per dag op.

Ook de Hongaarse, Sloveense, Turkse en Roemeense websites groeien fors. Rusland en de Baltische staten komen als volgende aan de beurt.

Op de Trends Inside Lunch gaven Lorenz Bogaert en stichter Toon Coppens van Netlog een stand van zaken.

De omzet, die zo'n 4 miljoen euro bedroeg in 2007, zal dit jaar "minstens verdubbelen", voorspelde Bogaert. Na het lichte bedrijfsverlies van 113.000 euro vorig jaar, verwacht hij een winst die de omzetstijging zal volgen, hoewel hij geen indicatie wou geven in cijfers.

De inkomsten komen voor 75 tot 80 procent uit advertenties, de rest uit betalende diensten, onder meer via sms. "Het blijft een grote uitdaging hoe je een merk in beeld brengt," zei Lorenz Bogaert. Onder meer het systeem van "brand ambassadors" - jongeren die ervoor uitkomen dat zij bepaalde merken gebruiken en steunen en dat doorvertellen aan hun vrienden - blijkt te werken, gaf Lorenz Bogaert aan. Volgens hem zijn er nu op Netlog zo'n 3 miljoen dergelijke "brand ambassadors".

Netlog haalde begin 2007 ongeveer 5 miljoen euro op van de investeringsfondsen Index Ventures en Atomico. "Neen, dat geld is nog niet op," zei Lorenz Bogaert daarover. De stichters zijn ook volstrekt niet van plan om het hoofdkwartier van Netlog te verhuizen naar Londen, San Francisco of een andere hippe locatie. Volgens Toon Coppens, de informaticus van het managersduo, is de verankering van een bedrijf als Netlog niet het aandeelhouderschap, maar het technische team dat het product blijft verbeteren.

Onze partners