Luc Blyaert
Luc Blyaert
was hoofdredacteur bij Data News
Opinie

06/11/14 om 10:34 - Bijgewerkt om 10:41

Never a dull moment

Het was een vrij warm maar genadeloos najaar in 1979 toen ik als getormenteerde jongeling van 17 jaar de school- en thuisdeuren achter me dichtsloeg op zoek naar avontuur, naar passie, naar weergaloze impressies. Een queeste die me lange tijd in Rome zou kluisteren met junkies, prostituees, deserteurs en andere wonderbaarlijke heerschappen. De meest aangrijpende momenten waarvan de impact later onschatbaar zou blijken. In datzelfde najaar brengt ook Francis Ford Coppola zijn Apocalypse Now uit. Er was geen sprake van smartphones, tablets, internet, breedband, cloudoplossingen of big data. Ja, een paar jaar voordien hadden Steve Jobs en Steve Wozniak wel de Apple I op de markt gebracht en Bill Gates en Paul Allen hadden net de eerste aanzet voor de oprichting van Microsoft gegeven. De IBM-mainframes regeerden de wereld, maar er broeide wat, zoveel was duidelijk.

Never a dull moment

Datzelfde najaar verschijnt Data News voor het eerst op de markt, 35 jaar geleden. Sommige lezers van het eerste uur, vandaag veteranen van de it, herinneren zich nog dat grote formaat dat probeerde komaf te maken met de tot dan toe wel erg academische benadering van de nieuwe it-biotoop. Data News was en is bij wijlen schalks, provocatief, maar blijvend adequaat en professioneel in de benadering van nieuwe it-oplossingen en diensten. Het magazine ging meermaals doorheen stormachtige tijden, maar bleef steeds overeind, versterkte zijn positie en is vandaag incontournable in het Belgische it-landschap, mede dankzij de bijzonder beslagen journalisten die het blad groot gemaakt hebben, tot wat het vandaag is: een platform van print, website, nieuwsbrieven, sociale media, video en events die een hele community verbinden.

Meermaals wordt me weleens gevraagd hoe lang ik bij Data News werk, jaja ruim twee decennia, en waarom ik het nog altijd doe? Goeie vraag. Er is ook leven na it, maar deze sector blijft zo boeiend, aantrekkelijk, muteert zo snel. In geen ander marktsegment worden strategische jaarplannen in geen tijd onderuit gehaald, slagen nieuwkomers erin uit te groeien tot gigantische wereldondernemingen waarvan de impact ontzettend disruptief en meermaals zelfs dramatisch is. It heeft zich genesteld in het dna van elk mens, van bij de geboorte, onderwijs, entertainment, sport, elke professie, politiek, justitie, ordehandhaving en gezondheidszorg. Het woord digitaal verdwijnt straks, alles wordt digitaal. En we staan nog maar aan het begin, digitale transformatie is voor heel wat bedrijven nog een zeer wollig begrip dat enorm veel weerstand oproept want bedreigend voor de eigen comfortzone.

Delen

De drang naar avontuur, passie en weergaloze impressies is er na 35 jaar nog steeds bij Data News

Data News zal over die ingrijpende evolutie blijven informeren, trends detecteren, zoveel mogelijk duiden en in kaart brengen wat de mogelijke impact kan worden zowel in het bedrijfs- als in uw privéleven. Ook daar verdwijnen grenzen. Dat er voor dit aanbod ook betaald zal moeten worden is evident. Een abonnement op Data News kost je nog geen koffie per week. Het helpt ons u dagelijks te voorzien van nieuws, zoveel mogelijk Belgisch nieuws ook, op niveau, dat spreekt, maar altijd met enorm veel enthousiasme. De drang naar avontuur, naar passie, naar weergaloze impressies is er nog steeds. Ook nu nog, 35 jaar. En ook straks nog, als Data News 40 en zelfs 50 wordt. Het vuur verlies je niet, dat koester je en verspreid je. May we live in interesting times. And yes, we do! En we hopen voor u en ook voor Data News dat deze wonderbaarlijk impressionante momenten nog jarenlang zullen beklijven én aanhoudend voor verwondering zullen blijven zorgen.

Lees meer over:

Onze partners