NextiraOne trouw aan Alcatel

10/05/02 om 00:00 - Bijgewerkt op 09/05/02 om 23:59

Bron: Datanews

Hoewel NextiraOne sedert zijn overname door de investeerdersgroep Platinum Equity verder kan kijken dan zijn Alcatel-erfenis lang is, blijft de telecom systeemintegrator zijn voormalig moederbedrijf trouw. In naam van de winstgevendheid.

Enkele weken geleden nam het Amerikaanse investeringsfonds Platinum Equity de Europese e-business solutions afdeling van Alcatel over. Het overgenomen bedrijf kreeg de naam NextiraOne mee, de naam die in de Verenigde Staten al gebruikt werd voor de telecomintegrator die daar met zijn 6.500 werknemers goed is voor een omzet van anderhalf miljard dollar. Met de overname van Alcatel E-business Solutions verdubbelt Platinum zijn omzet uit netwerk- en telecomintegratie.Dit is geen revolutie, zegt algemeen directeur Jean-Pierre DHaese, verantwoordelijk voor de Benelux-vestigingen van NextiraOne. Al twee jaar waren we aan het inspelen op de veranderingen in de markt. De dienstenafdeling van Alcatel bood bedrijfsleven en overheid al langer andere producten aan dan die van Alcatel, zoals de dataproducten van Cisco en Nortel. Het toeval wil dat NextiraOne in de VS eveneens over de nodige Nortel-ervaring beschikt, ook op het vlak van voice-apparatuur. Tot een financile of juridische synergie tussen de beide NextiraOnes komt het niet, wel zullen ze kennis uitwisselen.Volgens DHaese is er voorlopig geen reden om het aanbod inzake spraak breder te maken dan Alcatel-materiaal alleen. Het gaat om technologisch hoogstaande producten, we hebben er alle skills voor en onze grootste klantenbasis zit daar. Ik ben niet van plan 20 man vrij te maken voor een product als ik niet zeker ben van de omzet die ik eruit haal. DHaese wil wel Nortelproducten gaan aanbieden op de Nederlandse markt, waar Alcatel een stuk minder sterk staat. Ook wanneer Belgische klanten integratie willen met Nortel- of andere producten, zal NextiraOne dat niet weigeren.ConvergentieNextiraOne zet convergentie tussen spraak en data hoog op de agenda, maar DHaese beseft dat de belofte nog niet volledig is ingelost. De killer application voor convergentie moet nog uitgevonden worden. Wel is er op technologisch vlak al het nodige integratiewerk gebeurd. Vooral om kostenbesparende redenen. Alleen is de kostenbesparing niet de klant ten goede gekomen, maar de producenten, de operatoren en de integratoren.

Onze partners