NGO mag geen geld verdienen aan iPhone-app

Stefan Grommen

05/01/2011 - 10:57

De ngo Dierenartsen Zonder Grenzen loopt naar eigen zeggen giften mis omdat het zijn iPhone-app Sick Cow niet betalend mag maken.

Met de iPhone-app 'Sick Cow' krijg je een zieke koe te horen, telkens je je iPhone omdraait. Doel van de app was vooral geld op te halen: 5 euro per app komt overeen met de kost van de vaccinatie van één Afrikaanse koe.

Maar volgens de reglementen Apple mogen ngo's enkel gratis applicaties lanceren (punt 21.1 van de voorwaarden: 'Apps that include the ability to make donations to recognized charitable organizations must be free.'). "Hiermee verhindert het ngo’s en goede doelen iPhone-apps te gebruiken bij het verzamelen van fondsen, waardoor aanzienlijke inkomsten aan giften blijven liggen", aldus Dierenartsen Zonder Grenzen in een mededeling.

Al geeft de organisatie toe dat er ook een logische redering achter zou kunnen zitten: "Misschien weigert Apple betalende apps ten voordele van ngo’s omdat het niet wil verdienen op de kap van een goed doel. Dat is uiteraard alleen maar nobel. Apple eist van applicaties die worden verkocht in de online Apple Store immers een bepaald deel van de 'pot'."

Toch stelt de ngo de vraag of er dan geen andere oplossingen mogelijk zijn, waardoor ook ngo's kunnen meegenieten van het succes van apps. "Waarom kan Apple bijvoorbeeld niet enkel onkosten aanrekenen in plaats van de gebruikelijke fee?"

Voor Dierenartsen Zonder Grenzen zit er voorlopig niets anders op dan ’Sick Cow’ gratis aan te bieden, met een link naar de site www.dierenartsenzondergrenzen.be waar men dan een gift kan doen. "Maar dit is een uiterst omslachtige, tijdrovende methode in tijden waarin alles snel moet gaan."

De applicatie 'Sick Cow' is hier te downloaden.

Data News in je nieuwsoverzicht op Facebook

Meer over: , , ,

 

Reacties

BartDP | 5 januari 2011

Artsen Zonder Grenzen zijn niet de eerste die dit meemaken. Zoe het verhaal van iDonaid en Damiaanaktie http://idonaid.org De communicatie met apple is zeker de moeite om te lezen

Ongepast?

 

Reageer

Nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News dagelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Start-ups maandelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Jobs wekelijkse nieuwsbrief

E-mail:
 

Whitepapers