‘Nieuwe Barbie luistert kinderen af’
Privacy-activisten zijn een online campagne gestart tegen de nieuwe pratende Barbiepop van Mattel. De pop sluist conversaties met kinderen draadloos door naar internetservers en vormt zo een grote inbreuk op de privacy van kinderen en hun gezinnen, zeggen ze.
De nieuwe ‘Hello Barbie’, vorige maand aangekondigd door speelgoedfabrikant Mattel, is een indrukwekkend staaltje technologie. De pop beschikt over een ingebouwde microfoon en is draadloos verbonden met internetservers van ToyTalk, een partner van Mattel. Gesprekken tussen kind en pop worden daar geanalyseerd met stemherkenningstechnologie, zodat de pop kan antwoorden via de luidspreker. De pop leert uit de gesprekken en onthoudt informatie voor toekomstige antwoorden.
Intieme conversaties
Privacy-activisten zijn niet onder de indruk. “Kinderen die met Hello Barbie praten, doen dat niet enkel met een pop, maar ook rechtstreeks met een speelgoedgigant die enkel financieel in hen is geïnteresseerd”, zegt Susan Linn, directeur van de Campaign for a Commercial-Free Childhood (CCFC). “Het is eng, en het creëert een scala aan gevaren voor kinderen en gezinnen.”
Ook Angela Campbell, hoogleraar Recht aan de Georgetown University en privacydeskundige, heeft haar bedenkingen. “Als ik een jong kind had, zou ik erg bezorgd zijn over het feit dat de intieme conversaties van mijn kind met haar pop opgenomen en geanalyseerd worden”, zegt ze. “In de demo van Mattel stelt Barbie een aantal vragen die heel wat informatie kunnen opleveren over de interesses van een kind en zijn of haar gezin. Die informatie kan van grote waarde zijn voor adverteerders en gebruikt worden om reclame te maken bij kinderen.”
Mattel voert aan dat het enkel doet wat kinderen al jaren vragen. “De vraag die we wereldwijd het vaakst krijgen van meisjes is of ze kunnen praten met Barbie”, zegt Stephanie Cota, vicepresident van Mattel, in een reactie aan de krant USA Today. “Dat hebben we mogelijk gemaakt met Hello Barbie.”
Beste vrienden?
Bovendien, benadrukt Mattel, wordt de toestemming van ouders gevraagd voor de microfoons van de pop beginnen met registreren.
Maar dat beschermt de kinderen niet, zegt de CCFC. De organisatie is ook niet te spreken over uitlatingen van een woordvoerster van Mattel. Die had bij een demonstratie gezegd dat de pop “de relatie tussen meisjes en Barbie dieper zou maken”, en dat het de bedoeling is dat ze op termijn “de beste vrienden” worden.
“Computeralgoritmes kunnen geen vervanging zijn voor de genuanceerde relatie tussen mensen die om elkaar geven”, zegt kinderarts Dipesh Navsaria van de University of Wisconsin. “Het welzijn van kinderen en een gezonde ontwikkeling hebben relaties en conversaties nodig met échte mensen, échte vrienden. Kinderen hoeven geen commercieel gefabriceerde boodschappen, die artificieel gevormd zijn na mee te luisteren met elke conversatie die de microfoons kunnen oppikken.”
De CCFC is woensdag een online petitie gestart om Mattel op andere gedachten te brengen, en verzamelde al tweeduizend handtekeningen.
(IPS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier