Nieuwe decoder jaagt Proximusklanten op kosten

08/06/16 om 10:32 - Bijgewerkt om 18:18

Bron: Datanews

Zo'n 400.000 klanten van Proximus hebben binnenkort een nieuwe decoder nodig en die valt enkel nog te huren. Test-Aankoop stoort zich aan het feit dat mensen die het toestel tot 2013 kochten nu opnieuw moeten betalen.

Nieuwe decoder jaagt Proximusklanten op kosten

© BELGA

Het gaat om de 'V3' decoder die tussen 2008 en 2013 werd verkocht of te huur aangeboden. Wie het toestel destijds kocht krijgt vandaag te horen dat het toestel niet langer wordt ondersteund, wat vooral vervelend is voor wie het pas drie jaar geleden in huis haalde. Het nieuwe model is enkel te huur aan acht euro per maand.

Daarmee jaagt Proximus ook consumentenorganisatie Test-Aankoop de kast op. Die eist dat tv-decoders minstens vijf jaar ondersteuning krijgen na aankoop en dat klanten niet langer huur moeten betalen die hoger oploopt dan de afbetalingswaarde van het toestel zelf.

Tegenover HLN nuanceert Proximus het verhaal. Volgens de operator gaat het om minder dan twee procent van het totale klantenbestand van 1,8 miljoen. Zij werden recent ingelicht en moeten voor de nieuwe decoder een jaar lang geen huur betalen, een compensatie van 96 euro.

Verhaal lijkt sterk op wat Telenet in 2014 deed. Toen stopte het bedrijf met uitzendingen in SD waardoor ook hier oudere aangekochte decoders niet langer zouden werken wat gebruikers tot een nieuwe aankoop dwong. In de nasleep daarvan beloofde Telenet de basisdiensten tot vijf jaar na aankoop te ondersteunen.

Update 18 uur:

Proximus laat in een reactie nog weten dat de nieuwe decoder sneller en stroomzuiniger is. Ook kiest het bedrijf bewust voor het huurmodel net omdat klanten dan gratis een defecte of verouderde decoder kunnen inruilen. Dat weinig klanten kiezen voor een aankoop bewijst volgens het bedrijf dat huren interessanter is.

Lees meer over:

Onze partners