'Nieuwe dragers verdringen klassieke toestellen om radio te luisteren niet' (VAR)

11/07/13 om 19:49 - Bijgewerkt om 19:49

Bron: Datanews

Gsm's en mp3-spelers verdringen de klassieke toestellen om radio te luisteren niet. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vlaamse Audiovisuele Regie.

'Nieuwe dragers verdringen klassieke toestellen om radio te luisteren niet' (VAR)

© Thinkstock

De nieuwe 'devices', dragers, zoals gsm's en mp3-spelers verdringen de klassieke toestellen om radio te luisteren niet. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vlaamse Audiovisuele Regie (VAR), die de reclame op de openbare omroep verzorgt, op basis van de CIM-cijfers.

Zo luistert een vijfde van de Vlaamse jongeren tussen 12 en 17 jaar wekelijks via gsm of mp3-speler naar de radio, maar schakelen velen van hen ook het gewone radiotoestel of de autoradio aan.

Uit het onderzoek blijkt dat 15 procent van de luisteraars van 12 tot 17 jaar wekelijks via de gsm naar de radio luistert en 5 procent via de mp3-speler. Die percentages dalen naarmate de Vlaming ouder wordt, aldus de VAR.

Van de 12- tot 17-jarigen luistert 14 procent wekelijks via de computer of de televisie. Voor de computer stijgt dat naar 18 procent bij de leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar, en daalt het op oudere leeftijd. Het aantal personen dat luistert via een TV-toestel stijgt tot 22 procent van de 25- tot 34-jarigen, om daarna ook met de leeftijd af te nemen.

Uit de studie blijkt tevens dat van de luisteraars van 12 tot 17 jaar die wekelijks met hun gsm of mp3-speler luisteren, 67 procent ook een gewoon radiotoestel inschakelt. Voor de leeftijdsgroepen 18 tot 24 jaar en 25 tot 34 jaar, die wekelijks via televisie en/of computer luisteren, bedraagt dat percentage respectievelijk 80 en 72 procent. Voor de autoradio bedraagt dat percentage voor die drie groepen respectievelijk 79 pct, 89 pct en 87 pct.

Het klassieke radiotoestel en de autoradio blijven overigens bij alle leeftijdsgroepen de meest populaire toestellen om radio te luisteren. (Belga/SD)

Lees meer over:

Onze partners