‘Nieuwe Google Glass mikt op de werkvloer’

© Google
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Google zou volgens de geruchtenmolen niet zozeer een compleet nieuwe slimme bril willen lanceren, maar eerder een herwerkte Glass die specifiek voor bedrijven bedoeld is.

Google Glass is dood. Lang leve de nieuwe Glass. Dat is de boodschap die Google zelf de wereld instuurde toen het in januari aankondigde dat het stopt met het Google Glass Explorer programma waarlangs consumenten een slimme bril konden kopen.

Tony Fadell – de man achter de Nest-thermostaat – kreeg sindsdien de opdracht om Glass te herdenken. De algemene verwachting was dat hij met een nieuwe, aantrekkelijkere versie van de slimme bril op de proppen zou komen, maar de gespecialiseerde website 9to5Google meent te weten dat we geen nieuwe consumentenversie moeten verwachten.

Opvouwbaar, speciaal voor de werkvloer

Google Glass Enterprise Edition zou de nieuwe versie gaan heten, die eerder een spin-off van de originele versie lijkt dan een nieuw revolutionair product. 9to5Google claimt “meerdere prototypes” gezien te hebben die opvouwbaar zijn – zoals een gewone bril – en die steviger gebouwd zijn met het oog op gebruik voor alledaagse werkzaamheden. De focus van Google ligt daarbij dus niet langer op ‘fashion’, maar op ‘function’.

De Enterprise Edition zou een groter prismascherm hebben en een Intel Atom processor voor betere prestaties, een ietwat verbeterde batterijautonomie en minder snel opwarmen: stuk voor stuk punten van kritiek die Glass te verduren kreeg. De website denkt ook te weten dat ondersteuning van de 5 Ghz wifi-frequentieband eveneens voorzien is, zodat op de werkvloer vlot aan videostreaming kan gedaan worden.

Volgens dezelfde bronnen zou Google ook overwegen om de Enterprise Edition enkel via gecertificeerde Glass for Work partners te verdelen – naar analogie van het Google for Work aanbod. Begraaft Google hiermee definitief de ambities om van Glass een alledaags slim object te maken? Afwachten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content