Nieuwe iMac en iWork: knikje naar bedrijfsleven

Met de voorstelling van de nieuwe iMac systemen en de herwerkte iWork-softwaresuite in België toonde Apple producten die allicht meer kansen maken in het bedrijfsleven, hoewel de ‘klassieke’ markten blijven primeren.

Met de voorstelling van de nieuwe iMac systemen en de herwerkte iWork-softwaresuite in België toonde Apple producten die allicht meer kansen maken in het bedrijfsleven, hoewel de ‘klassieke’ markten blijven primeren.

De nieuwe iMac ‘alles in één’-systemen op basis van Intel Core 2 Duo (of optioneel Intel Core 2 Extreme) processoren, keurig verpakt in hun afgeslankte aluminium behuizingen, lijken meer dan hun voorgangers hun plaatsje op de werkplekken in bedrijven te kunnen claimen. Zelfs de spiegelende 20” en 24” lcd-schermen zouden geen probleem mogen zijn, gezien de faciliteiten die Apple biedt om de schermen af te stellen. De ‘dual boot’-functie die standaard in het nakende Mac-besturingssysteem 10.5 (‘Leopard’, verwacht in oktober) zit, of bijvoorbeeld het optionele Parallels product, bieden ook de kans Windows op deze systemen te draaien, naast standaard connectievoorzieningen met de Windows-wereld.

In iWork ’08 bestaat de belangrijkste vernieuwing in de toevoeging van een spreadsheet programma – Numbers – naast de Keynote presentatiesoftware en de Pages tekstverwerker. Aangekondigd als de ‘spreadsheet for the rest of us’ is Numbers duidelijk geschikt voor de meer occasionele spreadsheetgebruiker in bedrijven, met een eenvoudiger aanpak voor het creëren van verschillende gekoppelde tabellen, formules, en dies meer. Aangezien iWork import- en exportfaciliteiten met MS Office beschikt, kan de Numbers gebruiker zijn werk delen met de Excel-collega’s, zij het dat Numbers geen Excel-macro’s aanvaardt. Numbers blijft tevens opgezadeld met de beperking van maximaal 256 kolommen.

Hoewel de nieuwe iMacs en de iWork softsuite zich dus meer in het bedrijfsleven kunnen inpassen, heeft Apple toch geen uitdrukkelijke strategie naar bedrijven buiten de huidige marktsegmenten. Concreet zijn dat de ‘publish/print’-, video/beeld- en muzieksectoren, naast de educatieve en de consumentenwerelden. “Daar willen we ons marktaandeel nog opdrijven,” aldus Bernard Voglaire, country manager Apple Belux, “Zo zijn we nummer één in de Belgische educatieve wereld.” Naast het contract met het lager onderwijs in Wallonië, ziet Apple ook in universiteiten pc’s vervangen worden door Macs dank zij de multiboot faciliteiten.

Wat de consumentenwereld betreft rekent Voglaire op de 23 ‘premium resellers’ die het bedrijf nu heeft “in de steden en op de plaatsen waar we willen zijn,” terwijl ook naar uitbreiding in de ‘retail’ wordt gekenen. Na de eerste ‘Applewinkel in de winkel’ (bij MediaMarkt in de Nieuwsstraat in Brussel) komt er binnenkort nog een tweede in Antwerpen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content