Nieuwe software noodcentrales tergend traag

Als u straks dringend een ambulance belt, maakt u best wat tijd vrij. Het nieuwe computersysteem van de noodcentrales gaat veel langzamer dan het vorige.

Als u straks dringend een ambulance belt, maakt u best wat tijd vrij. Het nieuwe computersysteem van de noodcentrales gaat veel langzamer dan het vorige.

De werking van de nieuwe software voor de provinciale noodcentrales staat haaks op het principe van snelle medische hulp, zo bericht De Standaard donderdag.

“Als iemand belt met een noodoproep, moet een dispatcher eerst een complex menu doorworstelen voor hij een ploeg kan laten uitrukken”, zegt Toon Jacobs, ACOD-militant bij de Antwerpse 100-centrale. “Het systeem vraagt een veel te gedetailleerde beschrijving. En als er stappen worden overgeslagen, blokkeert het.”

De software maakt volgens de vakbond ook verkeerde berekeningen over welk brandweerkorps het dichtst bij een incident is en dus het best erheen wordt gestuurd. Dat aanpassen kan opnieuw een blokkering opleveren. Er komt daarnaast geen waarschuwing van dubbele meldingen, zoals bij verkeersongevallen al eens gebeurt. Ook vervelend is dat de dispatchers oproepen niet kunnen herbeluisteren.

Volgens het kabinet van de minister van Binnenlandse Zaken, Joëlle Milquet (CDH), moet een actieplan de problemen oplossen. “Alle provincies doorlopen een overgangsfase. We stellen een lijst op van hun bugs, waarna experts oplossingen zoeken. De centra wisselen hun ervaringen ook uit. Twee werkgroepen zijn daarmee bezig.”

De vakbond vraagt zich af waarom het programma niet gewoon zonder bugs werd gelanceerd. “Door die updates dreigen we ook door het bos de bomen niet meer te zien. Ze veranderen ook niets aan het principe achter Astrid, dat meer op statistieken is gericht dan op snelheid.”

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content