Nieuwe technologie in auto's kan aantal verkeersongevallen sterk reduceren

09/01/08 om 14:00 - Bijgewerkt om 13:59

Bron: Datanews

Nieuwe elektronische systemen in auto's kunnen het aantal kop-staartbotsingen en het aantal ongevallen bij het wisselen van baanvak of inhalen met 10 procent doen dalen. Dat blijkt uit een onderzoek dat Touring uitvoerde in samenwerking met de Duitse zusterorganisatie ADAC. Touring pleit voor nog meer onderzoek en voor een standaardisering in nieuwe modellen.

Nieuwe elektronische systemen in auto's kunnen het aantal kop-staartbotsingen en het aantal ongevallen bij het wisselen van baanvak of inhalen met 10 procent doen dalen. Dat blijkt uit een onderzoek dat Touring uitvoerde in samenwerking met de Duitse zusterorganisatie ADAC. Touring pleit voor nog meer onderzoek en voor een standaardisering in nieuwe modellen.

Volgens Touring komen zowat 22 procent van de ongevallen op onze Belgische wegen voor in parallelle verkeersstromen. Het gaat om ongevallen die gebeuren in dezelfde rijrichting, dus zowel om kop-staartbotsingen als om ongevallen bij het inhalen of wisselen van baanvak. Nieuwe elektronica zou dat soort ongevallen met 10 pct kunnen reduceren, zegt de automobilistenorganisatie.

Touring en ADAC onderzochten een reeks dodehoekdetectiesystemen en systemen die het veranderen van rijstrook signaleren. Het onderzoek richtte zich op bestaande systemen bij de Audi A8, de Mercedes CL, de Volvo V50 en de VW Touareg. Uit het onderzoek kwamen de detectiesystemen van Audi A8 en VW Touareg als beste uit de bus omdat ze een waarschuwing geven wanneer achteroprijdende wagens op 50 meter afstand zijn.

Het detectiesysteem van de Volvo scoorde minder goed omdat de twee camera's in de buitenspiegels gevoelig zijn voor de weersomstandigheden. Het voordeel bij het Volvo-systeem is dat ook voertuigen met een lage snelheid en zwakke weggebruikers zoals fietsers kunnen worden opgemerkt. Op die manier kunnen klassieke dodehoekongevallen vermeden worden.

Touring vraagt dat de autoconstructeurs meer onderzoek doen om bestaande tekortkomingen weg te werken. Daarnaast zouden systemen die de verkeersveiligheid bevorderen, ook zoveel mogelijk als standaard voorzien moeten worden in nieuwe modellen.

Bron: Belga

Onze partners