NMBS-bonden bezorgd om contract met Georoute-bouwer

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

De NMBS heeft een contract afgesloten met het Canadese softwarebedrijf Giro, zo meldt de krant Le Soir. Giro is bekend van de omstreden software Georoute, die bij bpost de postbedeling zo efficiënt mogelijk moest uittekenen, maar die bij de postbodes zelf op veel protest en onbegrip stuitte. Ook bij de NMBS moet Giro een ander programma – ‘Hastus-Rail’ genaamd – leveren om onder meer de planning van het werk van de 3000 treinbegeleiders te harmoniseren. Die taak ligt nu nog bij de lokale planningsverantwoordelijken. Hastus-Rail moet de planning van het werk gevoelig sneller maken: van enkele weken naar enkele uren. De aanpassingen zullen volgens de NMBS geleidelijk ingevoerd worden.

De NMBS heeft een contract afgesloten met het Canadese softwarebedrijf Giro, zo meldt de krant Le Soir. Giro is bekend van de omstreden software Georoute, die bij bpost de postbedeling zo efficiënt mogelijk moest uittekenen, maar die bij de postbodes zelf op veel protest en onbegrip stuitte.

Ook bij de NMBS moet Giro een ander programma – ‘Hastus-Rail’ genaamd – leveren om onder meer de planning van het werk van de 3000 treinbegeleiders te harmoniseren. Die taak ligt nu nog bij de lokale planningsverantwoordelijken. Hastus-Rail moet de planning van het werk gevoelig sneller maken: van enkele weken naar enkele uren. De aanpassingen zullen volgens de NMBS geleidelijk ingevoerd worden.

Tegenover persagentschap Belga reageerden de vakbonden vanochtend verrast. Zowel Jos Digneffe (ACOD-Spoor) als Luc Piens (ACV-Transcom) laten in een eerste reactie weten niet op de hoogte gebracht te zijn over het programma. De vakbondsmensen gaan zich nu informeren over de plannen.

“Ik ben absoluut niet tegen technologische vooruitgang, maar het verleden heeft ons geleerd dat de computerprogramma’s bij de treinbestuurders allesbehalve foutloos verlopen zijn. Bovendien vrees ik dat door de inzet van dergelijke programma’s het rendement van de mensen nog opgedreven zal worden, terwijl die op dit moment al heel erg hoog ligt”, liet Digneffe zich in een eerste reactie ontvallen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content