'NMBS moet soepeler zijn in openstellen databanken'

18/11/10 om 17:03 - Bijgewerkt om 17:03

Bron: Datanews

Minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven Inge Vervotte wil dat spoorwegmaatschappij NMBS meer open is in het beschikbaar stellen van de eigen online databanken. Of hoe de door studenten ontwikkelde mobiele site iRail nog steeds de gemoederen beroert. "De NMBS is verplicht om haar belangen inzake intellectuele rechten te verdedigen", zegt Inge Vervotte in een antwoord op een parlementaire vraag van N-VA-parlementslid Peter Dedecker. Ik heb wel aan de NMBS gevraagd om zich wat soepeler op te stellen, als het gaat over het ter beschikking stellen van databanken die gebruikt worden voor gratis consulteerbare, informatieve applicaties op het internet."

'NMBS moet soepeler zijn in openstellen databanken'

Minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven Inge Vervotte wil dat spoorwegmaatschappij NMBS meer open is in het beschikbaar stellen van de eigen online databanken. Of hoe de door studenten ontwikkelde mobiele site iRail nog steeds de gemoederen beroert.

"De NMBS is verplicht om haar belangen inzake intellectuele rechten te verdedigen", zegt Inge Vervotte in een antwoord op een parlementaire vraag van N-VA-parlementslid Peter Dedecker. "Ik heb wel aan de NMBS gevraagd om zich wat soepeler op te stellen, als het gaat over het ter beschikking stellen van databanken die gebruikt worden voor gratis consulteerbare, informatieve applicaties op het internet."

Volgens Dedecker is dat al een stap in goede richting, na het hele iRail-débacle. De mobiele website iRail, die gebruik maakte van de dienstregelinggegevens van de NMBS-website, was in 2008 door de student Yeri Tiete ontwikkeld. Anderhalf jaar na datum lanceerde de NMBS z'n eigen mobiele website, m.nmbs.be. Aan Tiete liet het Spoor via een advocaat weten dat hij zijn toepassing offline moest halen, omdat die ten onrechte gebruik maakte van een databank van de NMBS.

Het verhaal zorgde voor veel online gemor over de houding van de NMBS in deze kwestie. iRail kreeg onder meer steun van minister van ICT Vincent Van Quickenborne en bedrijven als Nokia en Microsoft toonden interesse. Na tussenkomst van de advocaat van Tiete staat de website sinds deze zomer weer online. Het iRail-team heeft ook al rond de tafel gezeten met de NMBS.

Voorwaarden

Volgens Peter Dedecker bewijst het antwoord van Vervotte dat er nu ook politieke druk is op de NMBS om z'n houding aan te passen in openstellen van de eigen databanken. Maar Pieter Colpaert, een van de teamleden die aan iRail sleutelt, plaatst er reserves bij, meerbepaald door een andere passage in het antwoord van Vervotte. "De NMBS zal de contacten tussen andere softwarebedrijven en iRail niet beletten, als de samenwerking gebeurt onder de voorwaarden die tussen de NMBS en iRail of andere bedrijven kunnen worden afgesproken en gerespecteerd", zegt Vervotte daar.

"Welke voorwaarden zijn dat?", vraagt Colpaert zich af. "De NMBS heeft ons mondeling wel enkele dingen duidelijk gemaakt, maar wil niks op papier zetten. We begrijpen dat we de data correct en goed moeten aanbieden. Maar daarvoor vragen wij net de hulp van de NMBS, zodat we eventueel zelfs een API kunnen aanbieden. Voorlopig helpen zij ons niet."

Wat zowel Dedecker als Colpaert raar vinden, is dat de NMBS zopas zelf een iPhone- en Android-applicatie heeft gelanceerd (Train Info Services by NMBS Mobility). Het iRail-team plant in die context binnenkort zelf een reeks aankondigingen en begrijpt niet dat de NMBS, met die hele kwestie achter de kiezen, niet de handen in mekaar heeft willen slaan om samen een API uit te werken. Eind 2009 liet de NMBS ook al de iPhone-app 'Trein Info' verwijderen uit de App Store.

Lees meer over:

Onze partners