Nokia blijft meest waardevolle Europese merk

18/09/08 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Datanews

In alle ranglijsten van merken doet de Finse gsm-reus Nokia het uitstekend. Zo ook in eurobrand2008, een lijst van meest waardevolle Europese merken.

In alle ranglijsten van merken doet de Finse gsm-reus Nokia het uitstekend. Zo ook in eurobrand2008, een lijst van meest waardevolle Europese merken.

De lijst, afkomstig van het European Brand Institute in Wenen, bevat naast nummer 1 Nokia heel wat andere technologie-, ict- en telecomnamen. We tellen 9 stuks, Nokia incluis, in de top 50 van 'brand corporations': Vodafone (3), Telefonica (4), Deutsche Telekom (11), Telecom Italia (23), Ericsson (25), SAP (31), BT (32) en Siemens (41).

Nokia is 38,28 miljard euro waard, een stijging met nog eens 18 procent tegenover vorig jaar. Vodafone groeide met 17 procent tot 24,1 miljard euro, Telefonica zakte 5 procent naar 22,5 miljard euro.

Het hoeft geen betoog dat telecom een van de sectoren in Europa is met de meest waardevolle merken. Het haalt een derde plaats met 13,8 procent van de totale merkwaarde. It & technologie is goed voor 5,7 procent van de totale Europese merkwaarde. Opvallend is daar dat SAP niet in die sector werd geplaatst, maar in 'business services' en Siemens dan weer in 'industrie'. Belangrijkste sectoren, merkgewijs dan, zijn financiële diensten en consumentengoederen.

België is niet zo talrijk vertegenwoordigd in de lijst, maar heeft met Inbev wel een klepper van formaat (12de plaats, 17,26 miljard euro). Op vlak van It & technologie doen we qua merkwaarde 5,7 procent zwakker dan het Europese gemiddelde, in telecom 4,9 procent minder. Toch blijkt de waarde van onze top 10 merken vrij sterk bij te dragen tot het Bruto Binnenlands Product (BBP). Op dat vlak halen we een achtste plaats, met landen als Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk achter ons.

Die drie landen zijn overigens de belangrijkste als het op totale merkwaarde aankomt. Samen zijn ze goed voor 46 procent van de totale Europese merkwaarde.

Onze partners