Nood aan statuut voor ‘digitaal opleider’

Om de digitale kloof te helpen dichten is het hoog tijd voor de erkenning van het beroep van ‘digitaal opleider’. Dat vindt de vzw Fondation Travail-Université (FTU).

Om de digitale kloof te helpen dichten is het hoog tijd voor de erkenning van het beroep van ‘digitaal opleider’. Dat vindt de vzw Fondation Travail-Université (FTU).

De organisatie onderzocht, in opdracht van de POD Maatschappelijke Integratie, de ‘digitale kloof van de tweede graad’. Dat is het begrip voor de sociale ongelijkheden die ontstaan uit het verschil in gebruik van ict, eenmaal de toegangsdrempel is overwonnen. De FTU stelt dat ict en internet in ons land wel voldoende verspreid zijn, maar dat België te weinig werk maakt van de stimulering van het gebruik en de vaardigheden daarrond.

De FTU reikt verschillende pistes aan om dat probleem aan te pakken. Vooral de ‘OCR’s’, de openbare computerruimtes, kunnen op veel lof rekenen. In heel ons land zijn er dergelijke ruimtes (onder meer in bibliotheken en ‘werkwinkels’) met als doel het publiek vertrouwd te maken met ict en internet.

Maar fundamenteel in een OCR is de begeleiding. Daarom breekt FTU een lans voor het statuut van de opleiders. “Los van de moeilijke werkomstandigheden onderstrepen veel begeleiders dat ze echt door hun werk geboeid moeten zijn om ‘het hoofd boven water’ te houden, aangezien hun baan onzeker is”, schrijft de studie. “Ze vechten dagelijks om de ‘legitimiteit’ van het bestaan van een openbare ruimte zoals de OCR duidelijk te maken.”

Voorts hebben de begeleiders van de OCR’s een tekort aan tijd, maar ook aan financiële middelen om meer personeel en materiaal te kunnen inschakelen. “Daarom noemen sommigen onder hen zich grappend wel eens ‘subsidiologen’.” De FTU vraagt de verschillende overheden daarom “met aandrang de professionele erkenning van het beroep van ‘digitaal opleider’ en ‘OCR-begeleider'”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content