'NSA installeerde software in 100.000 computers wereldwijd'

15/01/14 om 11:26 - Bijgewerkt om 11:26

Bron: Datanews

De Amerikaanse geheime dienst NSA heeft wereldwijd software ingeplant in bijna 100.000 computers. Zo kan de NSA toestellen en private netwerken ongemerkt bespieden, bericht de krant The New York Times online.

'NSA installeerde software in 100.000 computers wereldwijd'

© reuters

Daarnaast kan de NSA de computers ook inzetten voor cyberaanvallen. De NSA zelf omschrijft het programma met de codenaam 'Quantum' als een 'actieve verdediging' en niet als een 'aanvalsinstrument'.

De NSA maakte ook meer gebruik van technologie om gegevens in computers binnen te dringen en te vervangen, zelfs wanneer die pc's niet met het internet zijn verbonden. De technologie, die de geheime dienst volgens de krant sinds ten vroegste 2008 zou gebruiken, is gebaseerd op radiogolven om de data via heimelijk ingeplante computerelementen te verzenden.

Die onderdelen moeten door agenten, producenten of door nietsvermoedende gebruikers in de toestellen ingebouwd worden. In de meeste gevallen wordt de NSA-software via computernetwerken geïnstalleerd, aldus de krant op gezag van NSA-documenten, computerdeskundigen en Amerikaanse regeringsvertegenwoordigers.

Onder de meest voorkomende slachtoffers van de NSA-spionage zijn eenheden van Chinese leger, maar ook Russische militaire netwerken en systemen die door de Mexicaanse politie en drugskartels gebruikt worden, handelsinstellingen binnen de Europese Unie en partners in de strijd tegen terrorisme zoals Saoedi-Arabië, India en Pakistan. Dat meldt de krant op gezag van functionarissen en een kaart van de NSA.

Er zijn geen aanwijzingen dat de software ook in de Verenigde Staten is gebruikt, wat in het licht van de Amerikaanse wet illegaal zou zijn.

Vorige maand berichtte het Duitse magazine Der Spiegel nog dat de NSA hardware had geïnstalleerd en software had ontworpen om toegang te krijgen tot informatiesystemen in toestellen van bedrijven zoals de Chinese telecomreus Huawei. Het bewuste bedrijf verwierp die berichten woensdag als 'ongegrond'. (Belga/BO)

Lees meer over:

Onze partners