“Nu even niet bellen, ik ben aan het rijden”

Software die bellers automatisch vertelt dat je even niet aan de telefoon kan komen omdat je in de auto zit: ziedaar een waardig alternatief voor handenvrij bellen.

Software die bellers automatisch vertelt dat je even niet aan de telefoon kan komen omdat je in de auto zit: ziedaar een waardig alternatief voor handenvrij bellen.

Nationwide Insurance, een grote Amerikaanse verzekeraar, heeft een overeenkomst gesloten met het Canadese Aegis Mobility. Dat bedrijf verkoopt DriveAssist, software die precies doet wat we hierboven beschrijven. De verzekeraar belooft zijn klanten korting op de verzekeringspremie wanneer ze de software gebruiken. In heel wat Amerikaanse staten is handenvrij bellen in de auto niet bij wet verboden, vandaar.

Het principe is eenvoudig. De software detecteert, op basis van gps- en zendmastgegevens, of je aan het rijden bent. Zo ja, dan neemt het systeem zelf inkomende telefoontjes op met de boodschap dat je momenteel niet te bereiken bent. Sms-berichten worden in een wachtrij geplaatst en komen pas aan als de wagen stilstaat.

Er zijn wel uitzonderingen voorzien. Zo kan de beller aangeven of het telefoontje een noodgeval is, waardoor het toch wordt doorschakelt naar de automobilist. Ook kan je een lijst van contacten ingeven die altijd worden doorgelaten. Als iemand als passagier meerijdt of het openbaar vervoer gebruikt, kan hij zelf aangeven dat hij in staat is het telefoontje aan te nemen.

David Teater, vice-president insurance industry relations & interim cfo bij Aegis Mobility, heeft alvast een persoonlijke drijfveer om de software tot een succes te maken. Zijn jongste zoon werd in 2004 doodgereden door een chauffeur die zat te bellen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content