OIVO onterecht op zwarte lijst telecomwanbetalers

Het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) is door een gsm-operator onterecht gedurende enkele maanden op de zwarte lijst van Preventel gezet.

Het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) is door een gsm-operator onterecht gedurende enkele maanden op de zwarte lijst van Preventel gezet.

Preventel is een vzw die een zwarte lijst van telecomwanbetalers bijhoudt en verspreidt onder zijn leden (operatoren zoals Proximus, Mobistar en Base). Zolang een persoon in deze databank zit kan deze met geen enkele van die operatoren nog een contract afsluiten. Enkel diegenen die hun factuur niet betalen zouden hierin mogen worden opgenomen.

Maar door een administratieve fout van een operator, werd het OIVO ook in de lijst van Preventel opgenomen. “Na het aanschrijven van Preventel en de operator werd ons zelfs de reden voor de opname niet meegedeeld, wat nochtans wettelijk verplicht is. Aanmaningen van een invorderingskantoor bleven zelfs toekomen nadat de fout gemeld was en alle nodige informatie werd overgemaakt aan de verantwoordelijken. De administratieve fouten bleven zich opstapelen”, aldus het centrum.

Waar het uiteindelijk om facturen van juni ging en het OIVO onterecht op de zwarte lijst terechtkwam in augustus, werd deze situatie volgens het centrum pas rechtgezet in november. “Een consument kan dus onterecht op een zwarte lijst terechtkomen gedurende enkele maanden, ondanks het feit dat hij bewezen heeft geen enkele fout te hebben begaan”, luidt het.

“Als minister Van Quickenborne dan nog voorstelt om alle wanbetalers op één grote zwarte lijst te zetten (telecom, energie, kredieten), kunnen wij dit enkel tegengaan. Kunt u zich al voorstellen dat een administratieve fout van een gsm-operator ertoe zou kunnen leiden dat u ook al geen energiecontract meer kan afsluiten? Onverantwoord!”

De bestaande afzonderlijke zwarte lijsten zouden volgens het OIVO al aangepakt moeten worden, “laat staan dat ze in één superlijst gebundeld zouden worden. Daarvan kan de consument alleen maar de dupe worden”, besluit het centrum.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content