“Omdraaien dag- en nachttarief kan stroomtekort voorkomen”

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Het omdraaien van het dag- en nachttarief kan helpen bij het voorkomen van een black-out. Dat zegt ingenieur Dennis Lauwers van IBM Belgium. “Zeker bij consumenten waar grote energiebesparingen gehaald kunnen worden, is dat een interessante piste.”

Het omdraaien van het dag- en nachttarief kan helpen bij het voorkomen van een black-out. Dat zegt ingenieur Dennis Lauwers van IBM Belgium. “Zeker bij consumenten waar grote energiebesparingen gehaald kunnen worden, is dat een interessante piste.”

Het is een veelbesproken doemscenario de laatste dagen: door scheurtjes in de reactoren kunnen Doel 3 en Tihange 2 niet meteen terug worden opgestart, en wordt België geconfronteerd met een black-out. Het dicht blijven van de twee centrales betekent dat we 20 procent van onze energieproductie verliezen, terwijl de vraag in de komende weken zal toenemen.

Volgens energiewaakhond CREG doet de grootste kans op een black-out zich ‘s avonds voor. Dat is logisch, want Belgische consumenten wachten vaak tot de avond voor ze hun elektrische toestellen inschakelen. In de late uurtjes zijn energie behoevende activiteiten namelijk goedkoper, maar dit vergroot ook de kans dat de elektriciteit ‘s avonds uitvalt.

Hoogspanningsnetbeheerder Elia raadt in zijn pas voorgestelde ‘winterplan’ aan om juist dan geen gebruik te maken van wasmachines, strijkijzers of vaatwassers. Worst-case scenario voorziet Elia zelfs de mogelijkheid om gezinnen gedurende een of twee uur van het netwerk af te koppelen, zo klonk het vanochtend nog op Radio 1.

Bij IBM Belgium klinkt het dat een dergelijk stappenplan niet nodig is. Een betere oplossing bestaat er in het huidige dag- en nachttarief simpelweg om te draaien. “Zeker wanneer we dat doen bij de mensen die het meeste energie consumeren, zou dat een goede oplossing kunnen zijn”, zegt ingenieur Dennis Lauwers. “Maar wie zijn deze mensen?”

“Zijn het Vlamingen, Walen, jonge koppels, of misschien wel senioren? Om de juiste consumenten te identificeren is ‘micro targetting’ een eerste vereiste, onderzoek dat groepen consumenten categoriseert naar gelang hun avondlijke energieverbruik. Een omdraaiing van het dag- en nachttarief is vervolgens het meest efficiënt onder de doelgroepen die ‘s avonds het meest energie verbruiken.”

Zonnepanelen Een specifieke doelgroep zijn de bezitters van zonnepanelen. Velen van hen laten (onbewust) energie verloren gaan: zonnepanelen wekken overdag energie op, maar men wacht vaak tot ‘s avonds om energie te verbruiken.

“De vraag is in hoeverre zonne-energie functioneel wordt ingezet”, aldus nog Lauwers. “Onze algoritmes kunnen helpen bepalen welke regio’s voorop lopen in de verkwisting van opgewekte energie. Juist in die wijken dienen consumenten tot besparingen bewogen te worden. De aanzet hiervoor ligt voornamelijk in handen van de overheid.”

“Overigens laat analytisch onderzoek zich het best volgen door onderzoek naar enerzijds de praktische motivatie per doelgroep en de benodigde incentives om hen te overtuigen hun gewoonten aan te passen”, besluit de ingenieur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content