Omzet app stores verdriedubbelt dit jaar

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Hoe meer waarde in mobiele apps, hoe sneller de gebruikers geld op tafel willen leggen.

Een verdriedubbeling, dat verwacht analistenkantoor Gartner dit jaar te zien gebeuren met de omzet van de mobiele applicatiewinkels (app stores) aller landen.

In 2010 bedroeg de omzet uit mobiele apps 5,2 miljard dollar. Dit jaar zou dat al meer dan 15,1 miljard dollar moeten zijn. Het aantal downloads zal wereldwijd meer dan verdubbelen van 8,2 miljard in 2010 naar 17,7 miljard in 2011. Daarvan zal zowat 81 procent gratis zijn. Dat cijfer is al een daling en het zal volgens het analistenkantoor blijven dalen. Hoe meer waarde ze zien in mobiele apps, hoe sneller de gebruikers geld op tafel zullen willen leggen.

En de omzetgroei zal niet stoppen. Gartner spreekt van stijging van 1000 procent in de omzet tussen 2010 en 2014. Sinds de eerste winkel voor mobiele apps gelanceerd werd (in 2008), zouden er dan naar schatting 185 miljard apps gedownload zijn.

Vandaag wordt de omzet trouwens gedeeld tussen de app store-eigenaar (vb. Apple, Nokia, Samsung, …) en de app-ontwikkelaar, veelal in een 30-70-formule. Tegen 2014 zullen ook advertenties voor omzet zorgen, mogelijk dan zelfs al voor een derde van de inkomsten.

In 2010 stond de app store van Apple voor naar schatting 9 van de 10 downloads. Die proportie zal dalen, maar de Apple App Store zal in 2014 nog altijd veruit de nummer één zijn, denkt Gartner nog.

“Velen vragen zich af of de app-gekte die we meemaken gewoon een modeverschijnsel is en of die dus, zoals vele andere, zal voorbij gaan. Wij denken van niet”, is de duidelijke boodschap van Stephanie Baghdassarian, research director bij Gartner. Ze vindt wel dat ‘native apps’ dan wel een betere ervaring moeten kunnen bieden dan die van de webgebaseerde apps.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content