Omzet Belgische webwinkels 17 procent gestegen in 2009

De Belgische webwinkels hebben vorig jaar voor 1,6 miljard euro goederen verkocht aan particulieren, 17 procent meer dan in 2008. Er zijn ondertussen meer dan 5.000 Belgische webwinkels, zo meldt BeCommerce, de federatie van de verkopers op afstand. Het voorbije jaar werden vooral decoratieproducten, kleding en schoenen populairder. Maar de bestverkochte producten blijven platen, cd’s en dvd’s.

De Belgische webwinkels hebben vorig jaar voor 1,6 miljard euro goederen verkocht aan particulieren, 17 procent meer dan in 2008. Er zijn ondertussen meer dan 5.000 Belgische webwinkels, zo meldt BeCommerce, de federatie van de verkopers op afstand.

“De consument koopt steeds vaker dagdagelijkse producten online”, stelt BeCommerce in een persbericht. Het voorbije jaar werden vooral decoratieproducten, kleding en schoenen populairder. Maar de bestverkochte producten blijven platen, cd’s en dvd’s, voegt Marc Périn, de directeur van BeCommerce, toe.

Door het succes van bijvoorbeeld iTunes, waarbij het vaak gaat om kleinere aankopen, daalde het gemiddelde bedrag per transactie. Maar volgens Périn worden er tegelijkertijd steeds vaker ook grotere aankopen gedaan. Zo ging vorig jaar 9 procent van de transacties over meer dan 500 euro.

Meer en meer mensen en ondernemingen springen op de onlinemarkt. Momenteel komen er elke maand zowat negentig webwinkels bij. Er zijn er nu al meer dan 5.000 en nog dit jaar zou ook de kaap van 6.000 gerond worden. BeCommerce verwacht overigens dat de omzet van de Belgische webwinkels dit jaar met 15 procent zal stijgen.

De cijfers hebben betrekking op de verkoop aan particulieren (dus niet aan bedrijven) en op de Belgische webwinkels. De aankopen van Belgische consumenten op buitenlandse websites zijn dus niet inbegrepen. De aankopen door buitenlanders in Belgische webwinkels daarentegen wel.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content