Onderzoekers op zoek naar innovatieve mobiele toeristische gidsen

Parijs © alle rechten voorbehouden
Pieterjan Van Leemputten

Memori, de onderzoeksgroep van Thomas More en iMinds,wil achterhalen hoe mobiele toeristische gidsen beter kunnen. Ook de gebruikte data moet beter uitwisselbaar zijn tussen de verschillende spelers.

Het onderzoeksproject start op 1 oktober en loopt twee jaar. Enerzijds gaat het op zoek naar manieren om mobiele toepassingen rond toerisme en events innovatiever te maken. Dit met een aparte focus op businessmodellen en samen met zo veel mogelijk spelers uit de sector.

Anderzijds gaat Memori, de onderzoeksgroep van Thomas More, samen met iMinds, kijken hoe de gebruikte data optimaal kan worden gebruikt via een hub, gebaseerd op The Data Tank, die alles koppelbaar maakt.

“De meeste databanken bestaan al wel, maar zijn niet makkelijk aan elkaar te koppelen. Daar kruipt tijd en geld in en laat zo vaak minder middelen over voor innovatieve zaken,” legt onderzoeker Bruno Koninckx uit. Al moet de datahub zelf geen nieuwe overkoepelende database worden. “We willen eigenlijk de tussenlaag verbeteren door goed af te stemmen met verschillende spelers in de markt.”

De bedoeling is dat je op termijn apps kan ontwikkelen die bijvoorbeeld restaurants verzamelt, maar even goed gegevens van eventsites zoals Uitinvlaanderen.be of een toeristische databank.

Kandidaten gezocht

Memori is voor het project overigens nog op zoek naar bedrijven die zich bezig houden met ontwikkelingen in de sector van events en toerisme. Ook is er op 24 september een infosessie over het onderzoek. “We willen een gebruikersgroep van bedrijven samenstellen die feedback kunnen geven op ons onderzoek of mee willen doen aan een pilootproject. Zij krijgen nadien ook als eerste de resultaten van het onderzoek,” zegt Koninckx.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content